Trwa ładowanie...
dl8e9s3

Konferencja nt. problemów polskiej motoryzacji

W Wiśle zakończyła się organizowana przez TUeV Rheinland/ZETOM Polska konferencja poświęcona problemom motoryzacji.
Konferencję, która zgromadziła najwyższą kadrę menedżerską polskich producentów samochodów i ich dostawców zdominował temat aktualnej sytuacji branży motoryzacyjnej w naszym kraju. Referat wprowadzający wygłosił Janusz Woźniak, v-ce prezes zarządu Daewoo FSO Motor, prezes zarządu Związku Pracodawców Motoryzacji.

dl8e9s3
dl8e9s3

Aktualnie w branży motoryzacyjnej pracuje 95 tysięcy osób. W ubiegłym roku, na skutek drastycznego spadku sprzedaży samochodów, głównie produkowanych w Polsce, zwolniono 3600 pracowników. W tym roku Fiat i Daewoo zapowiadają zwolnienie dalszych 2000.

Przyjmuje się, że zwolnienie jednego pracownika zatrudnionego u producenta powoduje zwolnienie od 4 do 10 pracowników zatrudnionych u dostawców. W konferencji brali udział przedstawiciele zarówno producentów samochodów, jak i ich dostawców, dlatego też próbowano wspólnie określić najlepsze sposoby przezwyciężenia kryzysu branży motoryzacyjnej.

Wszyscy byli zgodni, że przemysł motoryzacyjny wypracowujący 7% produktu krajowego brutto wymaga aktywnej postawy rządu mającej sprzyjać przezwyciężaniu kryzysu oraz poprawie konkurencyjności polskiej produkcji wobec importu nowych i używanych samochodów.

Proponowano przede wszystkim ograniczenie importu używanych samochodów poprzez bariery jakościowe a nie tylko finansowe. Chodzi o wprowadzenie szczegółowej kontroli technicznej importowanych aut przed ich rejestracją w Polsce. Ponadto opowiedziano się za rozwiązaniem kwestii leasingu samochodów użytkowych i osobowych, mających ułatwić użytkowanie samochodów zarówno małym i średnim firmom jak i osobom prywatnym.

dl8e9s3

Dodatkowo domagano się wprowadzenia kontyngentów celnych dla producentów komponentów motoryzacyjnych. Rozwiązanie to powinno uchronić rodzimych producentów przed wizją bankructwa w czasie kryzysu i wzmocnić przed wejściem na wspólny rynek Unii Europejskiej.

Uczestnicy konkurencji zastanawiali się nad najlepszymi formami wpływania na politykę rządu. Wyrażali przy tym zaniepokojenie faktem, że przedstawicielom dużych i średnich zakładów zatrudniających blisko 100 tysięcy pracowników trudniej jest dotrzeć decydentów niż kilku tysiącom właścicieli lawet blokującym polskie drogi. (laz)

dl8e9s3
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dl8e9s3
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj