Komisje sejmowe przeciw reklamie win gronowych
Przeciw możliwości reklamowania i promocji w Polsce win gronowych opowiedzieli się posłowie z sejmowych komisji: Kultury i Środków Przekazu oraz Zdrowia. Rządowy projekt nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi odrzucili oni w całości.
23.09.2004 | aktual.: 23.09.2004 18:01
Projekt trafi teraz na posiedzenie plenarne Sejmu. Zgodnie z nim, w Polsce dopuszczalna byłaby reklama win gronowych; musujących, półmusujących, gazowanych i likierowanych.
Podsekretarz stanu z Ministerstwa Zdrowia Rafał Niżankowski poinformował, że projekt nowelizacji jest wynikiem stanowiska Komisji Europejskiej. W przekazanym w styczniu dokumencie, dotyczącym polskich przepisów w sprawie reklamy alkoholu, Komisja Europejska wyraziła opinię o konieczności nowelizacji naszych przepisów w tej dziedzinie - powiedział.
Według przepisów Unii Europejskiej, zakazy i ograniczenia w zakresie reklamy mają skutki podobne do ograniczeń ilościowych, bo mimo że nie są wymierzone bezpośrednio w produkty sprowadzane, to jednak ograniczają wielkość ich sprzedaży. Polsce może w związku z tym grozić postępowanie przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości.
Niżankowski argumentował, że możliwość reklamowania win gronowych jako produktów wytwarzanych w Polsce w niewielkiej ilości i adresowanych do innej niż młodzież grupy konsumentów nie stanowi zagrożenia.
Projekt nowelizacji przewiduje również wprowadzenie 20- procentowego limitu miejsc w zakładach lecznictwa odwykowego dla osób zobowiązanych do leczenia na podstawie wyroku sądowego.
Według strony rządowej, część zakładów prowadzących leczenie odwykowe uchyla się od przyjmowania na leczenie osób zobowiązanych przez sąd, co skutkuje narastającą liczbą niewykonanych orzeczeń lub opóźnieniem ich wykonania.