Kolejny ważny krok na drodze do budowy CPK. Jest wniosek o decyzję środowiskową
Spółka Centralny Port Komunikacyjny zrobiła kolejny duży krok na drodze do rozpoczęcia budowy największego lotniska w Polsce. Przedstawiciele CPK złożyli wniosek o decyzję środowiskową wraz z raportem oceny oddziaływania na środowisko, który liczy ok. 20 tys. stron.
10.11.2022 | aktual.: 10.11.2022 15:08
Życie w symbiozie
Port Solidarność ma być przyjazny dla podróżnych, ale też jak najmniej uciążliwy dla środowiska. Dlatego właśnie kolejnym krokiem na drodze do rozpoczęcia budowy jest wniosek o decyzję środowiskową, który złożono w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie. Spółka dołączyła do niego raport przygotowywany przez zespół ok. 50 ekspertów i specjalistów z zakresu ochrony środowiska. W jego skład weszli m.in. akustycy, geodeci, geolodzy, botanicy, ichtiolodzy i ornitolodzy,. Dzięki tak szerokiej ekspertyzie inwestor wie, jak zbudować największe lotnisko w Polsce społeczność jak najmniejszym uszczerbkiem dla środowiska.
Ważny krok
Przygotowanie raportu zajęło kilkanaście miesięcy, w trakcie których eksperci prowadzili badania przyrodnicze (np. inwentaryzacja przyrodnicza musi trwać przez wszystkie pory roku). Na tej podstawie przygotowano szereg działań, które zminimalizują lub całkowicie zneutralizują negatywne oddziaływanie na środowisko na wszystkich etapach inwestycji. Obejmują nie tylko lotnisko, ale także węzeł kolejowy i drogowy, a także inwestycje towarzyszące. W raporcie znalazły się m.in. ekrany akustyczne, ograniczenia prędkości na terenach zabudowanych, przeniesienie najcenniejszych gatunków roślin poza obszar przedsięwzięcia, zapobieganie kolizjom ptaków z samolotami, zasilanie pojazdów obsługi naziemnej lotniska ze źródeł bezemisyjnych itd..
– To jeden z ważnych kamieni milowych w programie CPK. To były dwa lata wytężonej pracy naszego zespołu i kilkudziesięciu wykonawców raportu środowiskowego. Dziękuję i gratuluję wszystkim osobom zaangażowanym w prace – powiedział Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Wniosek i co dalej?
Jak mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, a także pełnomocnik rządu ds. CPK, prace nad inwestycją są prowadzone nie tylko w ambitnym tempie, ale też z zachowaniem najwyższych standardów. W kolejnych krokach konieczne będą analiza formalna złożonej dokumentacji, opiniowanie m.in. przez Wody Polskie i Głównego Inspektora Sanitarnego. Przepisy zakładają też udostępnienie materiałów do wglądu mieszkańców i instytucji będących stronami.
Spółka CPK na każdym kroku konsultuje swoje plany. Podczas konsultacji dotyczących Strategicznego Studium Lokalizacyjnego w 2020 r. zgłoszono 160 tys. uwag. W przypadku propozycji wariantów nowych linii kolejowych tylko w ciągu ostatniego roku odbyło się 250 spotkań i zebrano ponad 60 tys. uwag.