białko
07-05-2007 15:58

Kiedy naukowcom się nudzi...

Naukowcy zamienili aminokwasy na nuty, dzięki czemu usłyszeli muzykę białka - czytamy w internetowym serwisie "News in Science".

Kiedy naukowcom się nudzi...Źródło: Jupiterimages
d3s741l

Aminokwasy - cegiełki, z których zbudowane są białka, do utworzenia szeregu 20 nut, obejmujących dwie oktawy, wykorzystali Rie Takahashi i prof. Jeffrey Miller z University of California w Los Angeles.

Każdemu aminokwasowi przypisali oni określoną wysokość dźwięku - umownie zamienili je na nuty. Później wyznaczyli tempo "utworu", sprawdzając, jak często w kolejności tych aminokwasów pojawiają się poszczególne sekwencje trzech rodzajów aminokwasów - czyli kodony.

Muzyki białka można posłuchać na stronie: www.mimg.ucla.edu.

Także samemu można zagrać na instrumencie dźwięki białka. Darmowe "partytury" są również dostępne w Internecie.

d3s741l

We współpracy z dr Frankiem Pettit naukowcy opracowali także system, dzięki któremu każdy zainteresowany może wysłać zapis sekwencji aminokwasów budujących białko, po czym otrzyma jego "melodię" w postaci elektronicznego pliku.

Informacje na ten temat znajdują się na stronie: www.doe-mbi.ucla.edu.

Pracę na temat "umuzykalniania" białka opublikowano w internetowej wersji pisma "Genome Biology". Nawiązuje ona do wcześniejszych badań, dotyczących wykorzystania DNA do generowania muzyki.

Cząsteczka DNA jest jednak muzycznie ograniczona, ponieważ posiada zaledwie cztery potencjalne "nuty" - elementy będące szczeblami na drabinie podwójnej spirali - zwrócili uwagę naukowcy.