Qaqwqwrqw

Katedra w Sandomierzu pokaże kontrowersyjny obraz Karola de Prevot

Kontrowersyjny osiemnastowieczny obraz Karola de Prevot, przedstawiający rzekomy mord rytualny chrześcijańskiego dziecka dokonany przez Żydów, zostanie odsłonięty 16 stycznia, w Dniu Judaizmu w Kościele Katolickim. Centralne obchody odbędą się w Sandomierzu. O sprawie pisze "The Huffington Post".
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Znajdujący się w sandomierskiej katedrze obraz Karola de Prevot z XVIII wieku, przedstawiający rzekomy mord rytualny chrześcijańskiego dziecka dokonany przez Żydów
Znajdujący się w sandomierskiej katedrze obraz Karola de Prevot z XVIII wieku, przedstawiający rzekomy mord rytualny chrześcijańskiego dziecka dokonany przez Żydów (PAP, Fot: Wojciech Pacewicz)
Qaqwqwrqw

"Katedra w Sandomierzu w bardzo nietypowy sposób zaznaczy Dzień Judaizmu w Kościele Katolickim - przez wystawienie na pokaz obrazu Żydów zabijających chrześcijańskie dzieci, który wcześniej był uznany za zbyt obraźliwy" - pisze popularny amerykański portal The Huffington Post. Powołuje się na The Jewish Telegraphy Agency i izraelską gazetę "The Times of Israel". Wcześniej o sprawie informowała "Gazeta Wyborcza".

Portal zauważa, że obraz jest częścią serii dzieł Karola de Prevot, które tworzą "Martylorogium Romanum", cykl poświęcony męczennikom chrześcijańskim.

"Zlecone przez kapitułę katedralną w 1708 roku przerażające dzieło pokazuje dzieci ze ściekającą z nich krwią i ciałami pociętymi na części" - czytamy w "Huffington Post".

Qaqwqwrqw

Obok obrazu zostanie umieszczona tablica informująca, że Żydzi nigdy nie popełniali mordów rytualnych, gdyż było to całkowicie sprzeczne z ich religią. W artykule wyjaśniono też, powołując się m.in. na pracę prof. Joanny Tokarskiej-Bakir z Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych Uniwersytetu Warszawskiego, że "mord rytualny" odnosi się do funkcjonującego przez wieki fałszywego twierdzenia, że Żydzi mordują chrześcijan, a zwłaszcza dzieci, aby użyć ich krwi do celów rytualnych.

Obraz ukryto w 2006 r. po tym, jak wybuchły kontrowersje wokół jawnie antysemickiej wymowy dzieła i niezgodności z faktami historycznymi.

"Bracia w Abrahamowej wierze"

Pod hasłem "Pan jest moją mocą. Jemu zawdzięczam moje ocalenie", 16 stycznia Kościół katolicki obchodzi Dzień Judaizmu. W całym kraju zaplanowano spotkania modlitewne, wystawy, dyskusje i koncerty. Centralne obchody odbędą się w Sandomierzu.

Qaqwqwrqw

Zazwyczaj Dzień Judaizmu obchodzony jest 17 stycznia w wigilię Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, lecz tym razem z racji zbieżności tej daty z szabasem, przesunięto obchody o jeden dzień.

Organizatorem Dnia Judaizmu jest Komitet Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, któremu przewodniczy bp Mieczysław Cisło.

W liście pasterskim bp Cisło podkreśla, że "po wielu wiekach separacji i wrogości, po obu stronach, Kościół odkrył na nowo ten szczególny rodzaj bliskości z Żydami". "Kluczowym punktem odniesienia pozostaje soborowy dokument "Nostra aetate", wyprowadzający wspólnotę kościelną z izolacji i zamknięcia na Żydów, a otwierający na nich jako na braci w Abrahamowej wierze. Ten rok przygotowuje nas bezpośrednio do obchodów złotego jubileuszu ogłoszenia wspomnianej deklaracji (28 października 1965)" - pisze w liście hierarcha.

Bp Cisło podkreślił, że od tamtego czasu w Kościele miało miejsce wiele wydarzeń, które pogłębiły dialog katolicko-żydowski. Wskazał, że każdy pontyfikat, począwszy od papieża Pawła VI, stanowi oddzielny rozdział historii wzajemnych relacji między katolikami i Żydami.

Qaqwqwrqw

Zdaniem hierarchy decydujący o aktualnym kształcie tych relacji był pontyfikat bł. Jana Pawła II, który przełożył teologiczną ortodoksję dialogu na ewangeliczną praktykę. "Punktami milowymi w tej dziedzinie, wytyczającymi kierunek myślenia i działania, pozostają słowa i gesty Jana Pawła II wobec Żydów: spotkanie w rzymskiej synagodze, nawiązanie stosunków z państwem izraelskim, wizyta w Izraelu z modlitwą przy Murze Świątynnym i słowami wypowiedzianymi w Yad Vashem, nazwanie Żydów starszymi braćmi w wierze, słowa o grzechach antysemityzmu, oczyszczenie pamięci Kościoła z przewinień antyżydowskich. Jan Paweł II pozostanie wzorcową ikoną dialogu na całe pokolenia" - podkreślił bp Cisło.

XVII Dzień Judaizmu, centralnie obchodzony w Sandomierzu, przygotowuje - jak pisze w liście bp Cisło - do obchodów 50. rocznicy soborowej deklaracji otwierającej Kościół na dialog z judaizmem, z którego wyrasta chrześcijaństwo.

Gośćmi sandomierskich uroczystości będą m.in. ambasador Izraela w Polsce Zvi Rav-Ner i naczelny rabin Polski Michael Schudrich.

Podczas spotkania inaugurującego obchody w Zamku Kazimierzowskim zaplanowano m.in. wykład prof. Waldemara Kowalskiego z Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, o Polakach i Żydach w Sandomierzu.

Qaqwqwrqw

W Warszawie w Kościele Środowisk Twórczych przy pl. Teatralnym 17 stycznia o godz. 19 liturgii Słowa Bożego z komentarzem żydowskim i chrześcijańskim będzie przewodniczył bp Rafał Markowski. W niedzielę 19 stycznia będzie można zwiedzić Synagogę Nożyków.

Dzień Judaizmu ustanowiła Konferencja Episkopatu Polski w 1997 r. Jedną z inspiracji była soborowa deklaracja "Nostra aetate" (o stosunku Kościoła do religii niechrześcijańskich). W Polsce Dzień Judaizmu przypada corocznie w wigilię Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan - 17 stycznia. Obchodzony jest on również przez inne Kościoły lokalne, np. we Włoszech, Austrii, Holandii i Szwajcarii.

Źródło: Huffington Post,PAP

Polub WP Wiadomości
Qaqwqwrqw
Qaqwqwrqw