Katastrofa samolotu w Kazachstanie. Podali możliwą przyczynę
W wyniku katastrofy samolotu Embraer 190 w zachodnim Kazachstanie zginęło kilkadziesiąt osób. Jak wynika ze wstępnych ustaleń, prawdopodobną przyczyną tragedii była awaria systemu, która nastąpiła po zderzeniu ze stadem ptaków.
W środę rano w zachodniej części Kazachstanu rozbił się samolot Embraer 190 należący do linii Azerbaijan Airlines.
Samolot leciał z Baku do Groznego, jednak z powodu gęstej mgły nad Groznym, został skierowany na lotnisko zapasowe w Machaczkale. W trakcie lotu doszło do zderzenia z ptakami, co zmusiło załogę do awaryjnego lądowania w Aktau, nad Morzem Kaspijskim. Podczas próby lądowania maszyna rozpadła się i stanęła w płomieniach.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Na pokładzie znajdowało się od 67 do 69 osób, w tym pięcioosobowa załoga. Władze Kazachstanu poinformowały, że 29 osób przeżyło katastrofę, a kilkanaście z nich wymagało operacji. Na pokładzie byli obywatele Rosji, Kazachstanu, Kirgistanu i Azerbejdżanu.
Możliwa przyczyna
W związku z tragedią władze Azerbejdżanu ogłosiły 26 grudnia dniem żałoby narodowej.
Jak informuje kazachstański portal Orda, najbardziej prawdopodobną przyczyną katastrofy było zderzenie ze stadem ptaków, które spowodowało awarię systemu sterowania.
Polskie MSZ składa kondolencje
"Przekazujemy najszczersze wyrazy współczucia rodzinom i bliskim ofiar dzisiejszej katastrofy samolotu pasażerskiego azerbejdżańskich linii lotniczych, który leciał z Baku do Groznego i rozbił się na terytorium Kazachstanu. Rannym życzymy szybkiego powrotu do zdrowia" - napisano na profilu Ministerstwa Spraw Zagranicznych na X.
11-letnia maszyna
Samolot Embraer 190, wyprodukowany w 2013 r. w Brazylii, nosił nazwę "Qusar". Był używany do lotów międzynarodowych, m.in. do Rosji, Turcji, Iranu, Gruzji, Czech i Bahrajnu. W 2017 r. krótko latał dla Buta Airways, po czym wrócił do Azerbaijan Airlines. 15 grudnia samolot ten już raz nie dotarł do Groznego z powodu zamknięcia przestrzeni powietrznej nad miastem.
Embraer 190 jest uważany za stosunkowo bezpieczny samolot, z prawdopodobieństwem śmiertelnego wypadku wynoszącym 0,1 proc. Przed katastrofą w Aktau, na świecie doszło do trzech wypadków z ofiarami śmiertelnymi. Ostatni poważny incydent miał miejsce 18 lutego 2024 r., kiedy samolot duńskich linii lotniczych rozbił się w Belgradzie, ale nikt nie zginął.
Czytaj więcej: