Trwa ładowanie...

Katastrofa fińskiego myśliwca jest już kolejną z rzędu. "Jastrzębie są bezpieczne"

Poniedziałkowa katastrofa fińskiego myśliwca jest już dwunastą z kolei, z czego piątą w XXI wieku - podkreślają skandynawskie media. Jednak zdaniem Fińskich Sił Powietrznych, odrzutowce Hawk to niezawodne i łatwe w obsłudze maszyny.

Jeden z fińskich samolotów BAe HawkJeden z fińskich samolotów BAe HawkŹródło: Wikimedia, fot: CHEN PENG
d4asrth
d4asrth

W poniedziałek po południu Fińskie Siły Powietrzne poinformowały, że jeden z należących do nich myśliwców typu Hawk rozbił się w trakcie ćwiczeń. Do zdarzenia doszło w miejscowości Keuruu, około 140 km na północ od Helsinek.

Samolot leciał na wysokości około 1,5-2 km. Dwaj członkowie załogi (25-latek i jego 30-letni instruktor) zdołali bezpiecznie katapultować się po tym, jak zauważyli podejrzane drgania maszyny i nadali komunikat alarmowy.

Na miejsce wypadku skierowano służby ratunkowe. Piloci dotarli do karetki o własnych siłach - przekazał na konferencji prasowej w poniedziałek wieczorem płk Vesa Mäntylä z Akademii Sił Powietrznych.

- Przyczyna wypadku jest obecnie bardzo dokładnie badana - powiedział Mäntylä.

d4asrth

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Pilot Mi-8 nie miał szans. Moment zestrzelenia rosyjskiego śmigłowca

Hawki nie mają czarnej skrzynki, ale rejestrator misji wewnątrz kadłuba samolotu może dostarczyć dodatkowych informacji o przyczynach ​​wypadku, pisze "Helsingin Sanomat".

Pozostałe myśliwce zostały tymczasowo uziemione. - Nie będą latać, dopóki nie uzyskamy więcej informacji o przyczynach zdarzenia - powiedział na konferencji Mäntylä.

To już kolejny wypadek "Jastrzębia"

W Finlandii nadal są używane 32 "Jastrzębie". Poniedziałkowy wypadek był już dwunastym tego typu maszyn, od czasu, pojawiły się one w fińskich siłach zbrojnych w 1980 roku (pierwszy miał miejsce w 1981 roku).

d4asrth

W większości przypadków pilotom udało się katapultować z samolotu, ale były też ofiary śmiertelne - podkreśla fińska gazeta

Ostatnia katastrofa fińskiego myśliwca miała miejsce w 2013 r., kiedy to samoloty treningowe zderzyły się ze sobą podczas ćwiczeń w Perho. Jeden pilot zdołał się ewakuować, drugi zginął.

Wcześniejsze zdarzenia miały miejsce m.in. w 2006 w Kruunupyy (samolot zderzył się ze stadem ptaków, pilot przeżył), 2004 w Siikainen (maszyna rozbiła się o ziemię, pilot zginął na miejscu) i 2003 r. w Salli (podczas zakrętu "Jastrząb" uderzył o drzewo, załoga zdołała się uratować).

d4asrth

- Jastrzebie są bezpieczne - zapewniał na poniedziałkowej konferencji szef sztabu Fińskich Sił Powietrznych, generał brygady Timo Herranen.

Herranen nie chciał komentować poniedziałkowej katastrofy, niemniej podkreślił, że generalnie myśliwce te są wyjątkowo niezawodne, bezpieczne i łatwe w obsłudze.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d4asrth
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4asrth
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj