Jak nas widzą na Zachodzie?
Wizerunek Polski w Europie Zachodniej jest
silnie zdeterminowany komunistyczną przeszłością naszego kraju -
wynika z analizy przeprowadzonej na zlecenie Instytutu Marki
Polskiej, działającego przy Krajowej Izbie Gospodarczej.
W oczach Francuzów, Niemców i Anglików, nasz kraj jest wciąż w jednym "worku" z byłymi państwami bloku wschodniego. Nasze dążenie wejścia do Unii Europejskiej jest dostrzegane, choć nie powszechnie.
Europa niewiele wie o Polsce - ogólny poziom znajomości naszego kraju nawet w sąsiednich Niemczech jest bardzo niski. Najbardziej znanym, a często jedynym, polskim produktem w Europie jest wódka. Jakość polskich produktów jest niezadowalająca dla Europejczyków (z wyjątkiem Francuzów), jednak ocena ta wynika najczęściej z nieznajomości naszych wyrobów.
Polak za zachodnią granicą nie prezentuje się dobrze - jest brudny i niechlujnie ubrany. Jedynie Francuzi widzą w nas dobrze zbudowanych blondynów. Jednak cechy charakteru Polaków - upór, wytrzymałość i umiejętność radzenia sobie w trudnych sytuacjach wzbudzają podziw nawet w Niemczech, gdzie jesteśmy najgorzej oceniani.
W oczach Francuzów Polska jest dalekim krajem w Europie Wschodniej, gdzie jest zimno i ludzie muszą się cieplej ubierać. Najczęstszym skojarzeniem jest bieda, ubóstwo, zacofanie i brak pracy.
Francuzi nie znają dobrze naszego kraju. Cenią jednak siłę i zdolność jednoczenia się Polaków w trudnych chwilach. Najbardziej znanym symbolem Polski jest nad Sekwaną Lech Wałęsa, Solidarność i Papież. Największą słabością Polski jest jej położenie i wynikająca z tego przeszłość. We Francji Polska jest często wymieniana w kontekście wojny, obozów koncentracyjnych i getta.
Z wyjątkiem wódki Francuzi nie znają polskich produktów. Obraz Polski jest zdecydowanie bardziej negatywny niż wizerunek Polaka. Typowy Polak jest pracowity, uczciwy, religijny. Wyróżnia się jasną karnacją i blond włosami, a także nieco staromodnym strojem.
Polak nie jest zbyt wyrafinowany. Nosi dżinsy i T- shirt - oto przykładowa opinia. Według Francuzów, lubimy się bawić, ale potrafimy też ciężko pracować.
Dla Niemców pierwsze skojarzenie z naszym krajem jest negatywne i kojarzy się z kradzieżami samochodów. Polska to także kobiety o nieprzeciętnej urodzie. Jest to biedny kraj, który sam nie umie tego zmienić. Polak w Niemczech, oprócz tego, że kradnie samochody, wyróżnia się niechlujnym ubraniem i wyglądem (typowy Polak jest mały, ciemnowłosy, ma pogniecione sprane dżinsy).
Poza negatywnymi skojarzeniami z Polską i Polakami, Niemcy potrafią docenić nasz naród za wytrzymałość i wiarę w zwycięstwo. Dostrzegają też nasze starania o wejście do Unii Europejskiej, chociaż wciąż silnie osadzają nasz kraj w bloku wschodnim.
Niemcy uważają, że w Polsce jest nienajlepsza sytuacja gospodarcza i polityczna. Panuje korupcja, a Kościół katolicki ma zbyt duże wpływy. Jakość polskich produktów oceniana jest poniżej przeciętnej, chociaż Niemcy dostrzegają w tym inną korzyść - niższą cenę. Najbardziej znane polskie produkty to wódka, kiełbasa i słodycze.
Dla Anglika nasz kraj to przede wszystkim jedno z państw postkomunistycznych, o którym niewiele wiadomo. Żyją w nim prości ludzie, uparcie radzący sobie z przeciwnościami losu. Polska kojarzona jest tu również z II Wojną Światową, strajkami i Lechem Wałęsą. O umiejętnościach ciężkiej pracy Polaków Anglicy mówią z podziwem.
Polskie produkty - z wyjątkiem wysokoprocentowego alkoholu - nie są w tym kraju znane. W oczach Anglików Polacy są uczciwi, lojalni, "twardzi" i pracowici. (and)