PolskaJacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana

Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana

• Wyniki oglądalności TVP mogą być sztucznie zaniżane - uważa prezes Jacek Kurski
• Badana grupa wiekowa 16-49 lat, stosowana przez zagraniczną firmę prywatną powoduje zaniżanie wyników?
• Kolejnym powodem może być zbyt mała liczba gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym - uważa Kurski
• Firma Nielsen Audience Measurement odpiera zarzuty
• Firma mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie

Jacek Kurski: oglądalność TVP może być sztucznie zaniżana
Źródło zdjęć: © Wojciech Olkuśnik / Agencja Gazeta

Prezes TVP Jacek Kurski nie szczędzi słów krytyki wobec Nielsen Audience Measurement, sugerując, że firma może zaniżać wyniki oglądalności Telewizji Polskiej. - TVP przeprowadziła u nas audyt, a jego wynik był pozytywny - odpiera zarzuty instytut.

Jacek Kurski ma wątpliwości czy dane o oglądalności dostarczane przez Nielsen Audience Measurement są rzetelne. - Nasze wyniki mogą być sztucznie zaniżane - mówi Kurski

- Dziś oglądalność mierzy jedna zagraniczna firma prywatna, która uznaje, że grupa komercyjna to widzowie w wieku 16-49 lat. Czyli ja od paru dni się nie łapię. A przecież moja siła nabywcza jest wielokrotnie większa niż moich dzieci. Nie mówiąc już, że 20 proc. rynku reklam to leki, co wręcz powinno premiować grupę senioralną, która jest wierna TVP, a dzieje się odwrotnie. Kto się zgodził na tak absurdalne rozwiązanie, korzystne dla nadawców prywatnych? - pyta Kurski w wywiadzie dla „W Sieci”.

W wywiadzie prezes Jacek Kurski narzeka też na zbyt małą liczbę gospodarstw domowych w panelu telemetrycznym.

- Dziś przy 300 kanałach mamy wyniki oparte na próbie liczącej 1,6 gospodarstw domowych, jeden panelista wyjdzie do toalety i już ktoś ma zerową oglądalność. Na taki dyktat się zgodziła przed laty TVP - mówi Kurski.

Nielsen Audience Measurement odpowiada
Ustanowienie grupy wiekowej 16-49 jako komercyjnej nie było decyzją instytutu, ale jest wynikiem ustaleń podmiotów działających na rynku telewizyjnym (reklamodawców, domów mediowych i stacji telewizyjnych) - odpowiada firma na zarzuty.

Grupa 16-49 jest stosowana w Polsce od lat 90. XX wieku. Dodajmy, że kierujący TVP w latach 2011-2015 prezes Juliusz Braun chciał jej poszerzenia o widzów w wieku od 50 do 59 lat. Na razie nie udało się jednak znaleźć porozumienia w tej sprawie wśród uczestników rynku telewizyjnego.

- Od początku 2015 roku panel firmy Nielsen liczy 2000 gospodarstw domowych, dane prezentowane są nie dla gospodarstw, a dla osób mieszkających w nich, a jest ich ponad 5400. Nielsen mierzy wyniki oglądalności dla 164 stacji telewizyjnych minuta po minucie - informuje Wirtualnemedia.pl firma.

Dodajmy, że pracujący w przeszłości dla TVP instytut TNS Global miał mniejszy panel telemetryczny od Nielsena, bo liczący 1250 gospodarstw domowych.

Dane Nielsen Audience Measurement pokazują, że w 2015 roku liderem oglądalności telewizji była TVP1 z wynikiem 12,28 proc. (po wzroście o 0,08 proc.).

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (175)