Trwa ładowanie...
13-01-2011 07:30

"Irytacja w Warszawie" - światowa prasa o raporcie MAK

Komentując raport końcowy Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) w sprawie katastrofy polskiego Tu-154M, dziennik "Wiedomosti" zaznacza, że zdaniem Moskwy, przyczyną tragedii były błędy załogi. Gazeta dodaje, że Polska żąda, by część odpowiedzialności za katastrofę z 10 kwietnia ubiegłego roku wzięła na siebie Rosja. Z kolei, włoski dziennik "Corriere della Sera" napisał, że raport MAK wywołał irytację w Warszawie.

"Irytacja w Warszawie" - światowa prasa o raporcie MAKŹródło: PAP
d3eppb6
d3eppb6

"Wiedomosti" zaznaczają, że "Warszawa jest niezadowolona z wyników badania". "Jeszcze w końcu zeszłego roku premier Polski Donald Tusk oświadczył, że wniosek o pełnej odpowiedzialności strony polskiej jest dla Polaków nie do przyjęcia" - przypomina dziennik.

"Wiedomosti" informują, że "polscy politycy domagają się, aby Moskwa uznała część winy smoleńskich kontrolerów wojskowych: niewystarczająco energicznie informowali o sytuacji, a w czasie samego lądowania niewystarczająco profesjonalnie informowali załogę".

Powołując się na szefową MAK Tatianę Anodinę, gazeta podaje, że "lot Tu-154M nie miał celów wojskowych i odbywał się według norm międzynarodowego rejsu pasażerskiego". "A to oznacza - tłumaczy źródło w Ministerstwie Obrony Rosji - że kontrolerzy nie mieli prawa żądać od załogi, by nie lądowała w Smoleńsku, a mogli jedynie proponować, by samolot poleciał na lotnisko zapasowe" - piszą "Wiedomosti".

"Corriere della Sera": irytacja w Warszawie

Dziennik "Corriere della Sera" napisał, że obarczenie strony polskiej przez rosyjską komisję odpowiedzialnością za katastrofę prezydenckiego Tupolewa pod Smoleńskiem "szkodzi zbliżeniu między Moskwą a Warszawą oraz klimatowi politycznemu w Polsce".

d3eppb6

W relacji na temat ogłoszenia raportu Międzypaństwowego Komitetu Lotniczego (MAK) największa włoska gazeta położyła nacisk na rosyjskie tezy o tym, że to "presja psychologiczna" i lęk przed sprzeciwieniem się prezydentowi Lechowi Kaczyńskiemu "popchnęły pilotów do podjęcia nieusprawiedliwionego ryzyka lądowania mimo złych warunków meteorologicznych".

Dziennik poinformował następnie, że premier Donald Tusk przerwał wakacje we włoskich Dolomitach, by wrócić do Warszawy, gdzie - jak stwierdzono w artykule - "będzie musiał uporać się z protestami opozycji" na czele z Jarosławem Kaczyńskim. Przypomniano, że w ostatnich miesiącach brat prezydenta Lecha Kaczyńskiego krytykował rosyjskie śledztwo i oskarżał polski rząd o to, że jest pośrednio odpowiedzialny za tragedię.

Włoska gazeta odnotowała też, że rosyjska ocena wydarzeń wywołała "irytację w Warszawie" i przytoczyła krytyczne uwagi strony polskiej na temat raportu, między innymi akredytowanego przy MAK pułkownika Edmunda Klicha o brakach w dokumencie, przede wszystkim o braku zapisu rozmów kontrolerów ze smoleńskiego lotniska z Moskwą.

Ponadto "Corriere della Sera" podkreśla, że minister spraw wewnętrznych Jerzy Miller nie odrzucił krytyki Rosjan, ale zarazem wyraził opinię, że żadna ze stron nie była przygotowana do tego lotu.

d3eppb6

"Kommiersant" - złe wyszkolenie pilotów i presja

Natomiast "Kommiersant" ocenia, że "ostateczna wersja raportu MAK niewiele różni się od wstępnego wariantu". "Nadal twierdzi się w nim, że do tragedii, w której zginęło 96 osób, w tym prezydent Polski Lech Kaczyński, doszło tylko z powodu złego wyszkolenia polskich pilotów i wywartej na nich presji ze strony urzędników, którzy wymusili lądowanie w trudnych warunkach meteorologicznych" - przekazuje rosyjski dziennik.

"Kommiersant" podkreśla, że "przedstawiciele strony polskiej uważają, iż do feralnego lotu nieprzygotowane były obie strony". Gazeta zaznacza, że strona polska "zamierza udowodnić to w toku własnego badania".

"Kommiersant" odnotowuje, że podczas konferencji prasowej szefów MAK pytania zadawali przede wszystkim polscy dziennikarze. "Ich sens sprowadzał się głównie do tego, jakie konkretnie uwagi polskiej strony zostały uwzględnione w raporcie końcowym. Pytanie o poprawki zostało zadane w różnych wariantach około 15 razy, jednak odpowiedź nie padła - eksperci (MAK) ograniczyli się do ogólników" - relacjonuje dziennik.

d3eppb6

Zdaniem "Kommiersanta", "można domniemywać, iż przedmiotem sporu było pytanie Polaków o rolę kontrolera lotniska Siewiernyj w tej tragedii". "W Polsce uważa się, że kierownik lotów mógł zamknąć lotnisko dla samolotu prezydenckiego. Ponadto pracownik lotniska faktycznie dezinformował załogę, stale podając jej przez radio, że maszyna jest na kursie i na ścieżce" - konstatuje gazeta.

"Jak mówią rosyjscy eksperci, pretensje do kontrolera można by wysunąć tylko wtedy, gdyby w czasie jego dyżuru rozbił się rosyjski samolot pasażerski, którego załoga, zgodnie z wewnętrzną instrukcją, podlega kontrolerowi. Natomiast w czasie podejścia do lądowania samolotu zagranicznego, a w dodatku - rządowego, decyzję o lądowaniu podejmuje tylko jego dowódca, a kontroler, wykonując jego polecenie, jedynie informuje załogę o warunkach meteorologicznych i zapewnia wolny pas" - pisze "Kommiersant".

"Nieprawidłowe komunikaty kierownika lotów o położeniu zniżającej się maszyny w przestrzeni, zdaniem specjalistów, też są wytłumaczalne - pracownik służb naziemnych "widzi" samolot nie z dokładnością do jednego metra, lecz w stosunkowo szerokim +korytarzu+, z którego maszyna Nr 101 rzeczywiście nie wychodziła. Zakłada się, że dokładną trajektorię określa załoga, korzystając z własnych przyborów nawigacyjnych, a kontroler jedynie jej pomaga" - wskazuje dziennik.

d3eppb6
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3eppb6
Więcej tematów