Internetowa telewizja niesie wielkie zagrożenie
Google i operatorzy kablowi ostrzegają przed ryzykiem jakie niesie internetowa telewizja.
Nowe serwisy telewizji internetowej jak Joost i YouTube mogą sprowadzić światową sieć na kolana – twierdzą firmy internetowe dodając, że już teraz inwestują ciężkie pieniądze tylko w przepływ danych.
Firma Google, która w ubiegłym roku nabyła serwis YouTube, oświadczyła że internet nie został stworzony do oglądania telewizji. Google nawet ostrzegł firmy, które uważają, że mogą dystrybuować swoje programy i filmy na światową skalę w wysokiej jakości poprzez internet.
„Infrastruktura sieci, a nawet infrastruktura Google nie jest stopniowana. Nie zaoferuje ona jakości serwisu jakiej oczekują konsumenci” – powiedział Vincent Dureau, dyrektor ds. technologii TV w Google podczas Cable Europe Congress.
W zamian Google zaoferowało wspólną pracę z operatorami kablowymi. Praca ta miałaby zmierzać do połączenia technologii wyszukiwawczych Google z wysokiej jakości dostarczaniem programów przez operatorów kablowych.
Operatorzy kablowi obawiają się, że firmy internetowe będą starały się im odebrać lukratywny biznes telewizyjny. Według nich internet jako całość jest dobrodziejstwem. Dla nich dostarczanie szerokopasmowego internetu do domów i małych przedsiębiorstw jest jednym z najbardziej dochodowych segmentów. Potrzebne są jednak spore inwestycje w infrastrukturę, aby sprostać szybkiemu wzrostowi wymiany plików i ściągania wideo przez internet.
Ilość danych jakie zawiera godzinny film wideo jest w przybliżeniu równa ilości danych przesyłanych drogą mailową w ciągu roku.
„Większość ruchu IP obejmuje wymianę plików p2p, a większość tych plików to wideo. Każdego roku musimy sporo inwestować aby nadążyć za oczekiwaniami użytkowników, które tak naprawdę zmniejszyły się” – powiedział Richard Alden, dyrektor naczelny hiszpańskiego operatora kablowego ONO.
Grupa badawcza Gartner szacuje, że 60 procent ruchu internetowego to ruch p2p, w większości pochodzący od użytkowników wymieniających się filmami wideo i programami telewizyjnymi w wybranych grupach użytkowników i sieci BitTorrent.
Doradcy finansowi chwalą przemysł telewizji kablowych, gdyż w przeciwieństwie do wielkich operatorów telekomunikacyjnych rozwija się i jest bardziej skuteczny kapitałowo i bardziej dochodowy.