Internet źródłem bieżących informacji
Zdecydowanej większości użytkowników internet służy jako źródło
bieżących informacji. Podstawowym jego atutem jest wygoda
archiwizacji i przeszukiwania - wynika z badania konsumenckiego
przeprowadzonego na zlecenie domu mediowego Value Media.
16.04.2008 08:00
Analiza odpowiedzi internautów biorących udział w badaniu pokazuje, że internet jest ważnym konkurentem dla prasy drukowanej - czy to w postaci dzienników, czy czasopism.
Zdecydowanej większości użytkowników internet służy jako źródło bieżących informacji, tzw. newsów. Najczęściej dotyczą one wydarzeń w kraju i na świecie, polityki - takie newsy przegląda ponad cztery piąte internautów. Dla zdecydowanej większości badanych, przeglądanie w internecie bieżących informacji jest czynnością powtarzaną wielokrotnie w tygodniu.
Najpopularniejsze są newsy dotyczące polityki oraz wydarzeń z kraju i ze świata - tylko co szósty ankietowany nigdy ich nie przegląda, zaś blisko dwie trzecie badanych robi to co najmniej kilka razy w tygodniu.
Sukces serwisów poświęconych życiu gwiazd znajduje wyraźne odzwierciedlenie w wynikach badania. Co czwarty internauta nie przegląda w internecie newsów z życia gwiazd i świata rozrywki. Zainteresowane tymi informacjami przejawiają przede wszystkim kobiety i internauci poniżej dwudziestego piątego roku życia.
Ponad jedna piąta badanych deklaruje, że codziennie lub prawie codziennie odwiedza przynajmniej jeden serwis gazety codziennej, zaś zainteresowanie tymi serwisami rośnie wraz z wykształceniem i stanowiskiem zajmowanym przez respondentów. Codzienne przeglądanie tych serwisów deklaruje co trzeci respondent z wyższym wykształceniem i blisko połowa kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla. Częsta aktualizacja treści w e-serwisach dzienników przykuwa uwagę osób, które mają też kontakt z wersją papierową wydania.
Podstawowymi atutami internetowych serwisów dzienników i tygodników informacyjnych są wygoda archiwizacji oraz wygoda przeszukiwania. W przypadku obu tych wymiarów blisko dwie trzecie badanych oceniało serwisy internetowe wyżej niż papierowe wydania. Pod względem wygody korzystania, przeglądania i przeszukiwania materiałów, serwisy gazet oceniane są nieco lepiej, niż odpowiadające im tytuły prasowe. Komfort i przyjemność czytania internetowych odpowiedników dzienników są oceniane gorzej, niż w przypadku wydań papierowych.
Znajomość i korzystanie z e-wydań gazet jest najwyższe wśród osób z wysokim wykształceniem, na wysokich stanowiskach oraz w grupie wiekowej 45+. Badanie wykazało także, że im starsi wiekiem internauci, tym wyższa jest ich świadomość istnienia e-wydań. W grupie osób powyżej 45. roku życia o e-wydaniach słyszało dwóch na trzech respondentów. Czytelnicy e-prasy są na tle wszystkich internautów starsi, lepiej wykształceni i bardziej doświadczeni w korzystaniu z internetu.
Badanie zostało zrealizowane za pomocą ankiet emitowanych na witrynach internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. Ankiety emitowano losowo w okresie od 14. do 20. lutego 2007 roku. Analiza objęła odpowiedzi 2500 internautów w wieku 15 i więcej lat, którzy wypełnili kwestionariusz do końca.