W poniedziałek w gmachu Sejmu RP na II Forum Internet Obywatelski, ogłoszono listę 10 najbardziej poszukiwanych dokumentów urzędowych w Internecie. W jej ustalaniu wzięli udział sami internauci głosując na stronach Internetu Obywatelskiego www.egov.pl.
Są to:
- Who is who w polskiej administracji - imię, nazwisko, stanowisko, kontakt (do poziomu dyrektorów departamentów w poszczególnych ministerstwach włącznie)
- Baza wyroków NSA
- Baza procedur administracyjnych w jednostkach sektora publicznego
- Baza ekspertyz i raportów przygotowywanych przez Biuro Analiz i Ekspertyz Sejmu RP
- Baza znaków towarowych i patentów
- Strategie rozwoju województw - w ujednoliconej formie, tak aby można było je przeszukiwać
- Raport z przebiegu prywatyzacji - co, gdzie i za ile sprzedano
- Zintegrowana informacja o środkach pomocowych w Polsce
- Budżety poszczególnych ministerstw i agend rządowych - plany i ich wykonanie
- Krajowy Rejestr Sądowy (podmiotów gospodarczych) .
Celem spotkania na Forum jest wypracowanie Kanonu Informacji Publicznej, czyli podstawowego zestawu dokumentów urzędowych i informacji, które powinny być umieszczane w Internecie przez pracowników administracji publicznej.
Uczestnicy Forum dyskutują również nt. roli, jaką mają do odegrania centralne organa władzy w tworzeniu społeczeństwa informacyjnego. Poruszana zostanie również kwestia Internetu, jako medium przekazywania informacji o Polsce.
W Forum biorą udział samorządowcy, przedstawiciele administracji rządowej, parlamentarzyści, naukowcy, przedstawiciele organizacji pozarządowych i firm z branży IT, dziennikarze oraz studenci - m.in. wiceminister Andrzej Barcikowski - podsekretarz stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych i Administracji, a także Dobrochna Kędzierska, redaktor naczelna Wirtualnej Polski.
Zdaniem pomysłodawców listy, obywatele powinni móc się dowiedzieć z Internetu także, kto zasiada w radach nadzorczych spółek skarbu państwa, jakie niebezpieczne środki chemiczne wykorzystywane są w polskich zakładach, co i za ile sprzedano w ramach prywatyzacji, a także jak wyglądają strategie rozwoju poszczególnych województw.
Internet Obywatelski chce, aby administracja rządowa umieściła w sieci zintegrowane informacje nt. dostępnych w Polsce środków pomocowych i zagranicznych stypendiów. Wreszcie - internauta powinien mieć możliwość dowiedzenia się z Internetu, kto jest kim w polskiej administracji oraz skontaktowania się z każdym jej pracownikiem do poziomu dyrektorów departamentów. (aka)
Zobacz także:
w WP - ankieta o usługach on-line
w WP-Wiadomości - wyniki ankiety
strona Internetu Obywatelskiego