Internet ma największy wpływ na decyzje o naszych zakupach
Nie jest zaskakującym fakt, że w decyzjach zakupowych osób korzystających na co dzień z Internetu liczą się, oprócz siły i wizerunku marki, również informacje zdobyte właśnie w Internecie.
Biorąc pod uwagę rosnące tempo rozszerzania się Internetu jako popularnego środka przekazu informacji, powinniśmy być przygotowani na istotną zmianę w reklamie i marketingu jako formach wywierania wpływu na decyzje konsumenta – wynika z badań ACNielsen, wiodącej międzynarodowej firmy badawczej.
W badaniu internetowym przeprowadzonym w 41 krajach na świecie, ACNielsen zapytał konsumentów o to, co wpływa na ich ostateczną decyzję o zakupie różnych grup produktów. Okazuje się, ze w deklaracjach europejskich respondentów badania, Internet najczęściej miał wpływ na decyzje konsumentów przy zakupie zwłaszcza takich produktów czy usług jak wyjazdy wakacyjne (59%), odtwarzacze MP3 (45%), telefony komórkowe (41%) i kredyty bankowe (32%). Bardzo podobne znaczenie przypisują Internetowi jego użytkownicy na całym świecie pytani o decyzje związane z zakupem tych produktów. Natomiast, w wyborze samochodu (42%) czy usług bankowych (40%), badani internauci częściej wskazywali na znaczenie wcześniejszego doświadczenia związanego z daną marką. A tradycyjna wizyta w sklepie, z kolei, okazuje się najważniejsza dla respondentów w Europie, podobnie jak i na całym świecie, w przypadku zakupów ubrań (56%), biżuterii i zegarków (50%). W Polsce Internet wskazywany był przez respondentów nieco rzadziej, aczkolwiek również
wpływał istotnie na decyzje zakupowe wśród badanych użytkowników Internetu. Najczęściej, podobnie jak w Europie, służył pomocą w zakupach odtwarzaczy MP3 (45%), wyjazdów wakacyjnych (43%) i usług bankowych (37%). Jednak najczęściej, jako wsparcie naszych decyzji zakupowych w ogóle, wymieniana była metoda „Word of mouth” czyli zasłyszane od znajomych czy rodziny opinie na temat produktów. Okazuje się, że wśród Polaków to źródło informacji ma największy wpływ na decyzje dotyczące wyjazdów wakacyjnych (56%), jak również samochodów (40%), telefonów komórkowych (35%), usług bankowych (33%). Jeszcze częściej, kupując telefon komórkowy (46%), samochód (45%), czy wybierając bank (40%), polscy internauci polegają na wcześniejszym doświadczeniu związanym z daną marką. Są jednak takie sytuacje, w których wydaje się, że nic nie zastąpi nam tradycyjnej wizyty w sklepie. Dokładnie tak jak w przypadku respondentów w Europie, właśnie tam ponad połowa badanych polskich użytkowników Internetu decyduje się na zakup ubrań (56%)
i prawie połowa – wybiera biżuterię lub zegarki (45%).
A więc zarówno te spójne zachowania konsumentów jak i różnice między konsumentami w poszczególnych krajach i regionach, po raz kolejny uświadamiają znaczenie segmentacji rynku i przypominają o konieczności różnicowania strategii w odpowiedzi na niejednakowe potrzeby poszczególnych segmentów rynku.
Kraje objęte badaniem:Australia, Austria, Belgia , Kanada, Chiny, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Grecja, Hong Kong, Indie, Indonezja, Irlandia, Włochy, Japonia, Korea, Malezja, Holandia,, Nowa Zelandia, Norwegia, Filipiny, Polska, Portugalia, Rosja, Singapur, RPA, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria, Tajwan, Tajlandia, Turcja, Wielka Brytania, USA, Czechy, Węgry, Wietnam oraz Estonia, Litwa i Łotwa.
O badaniuGlobal Online Conusmer Survey jest największym tego typu międzynarodowym badaniem opinii prowadzonym na próbie ponad 22 780 użytkowników Internetu w 41 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów, itp. Badanie odbyło na przełomie maja i czerwca 2006 Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez ACNielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.