PolskaInternet, komputer – i jesteś w urzędzie. E-administracja dostępna dla każdego

Internet, komputer – i jesteś w urzędzie. E‑administracja dostępna dla każdego

Idę do urzędu, czyli… siadam na kanapie i włączam laptop. Tak dziś załatwia się wiele spraw, które wcześniej wymagały osobistej wizyty w placówce i wzięcia urlopu w pracy. Teraz wiele działań możemy zrealizować online – wystarczy komputer z dostępem do internetu.

Michał Czernecki – ambasador kampanii "e-Polak potrafi!”.
Michał Czernecki – ambasador kampanii "e-Polak potrafi!”.
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe

Zgłoszenie urodzenia dziecka lub sprzedaży auta, a także złożenie wniosku o nowy dowód osobisty to tylko kilka przykładów spraw, jakie można zrealizować online. Ich katalog wciąż się powiększa, o czym można się przekonać, zaglądając na stronę gov.pl.

Dlaczego warto? Po pierwsze jest to wygodne i równie skuteczne, jak osobista wizyta w placówce. Po drugie musimy pamiętać, że podczas pandemii wizytę w urzędzie powinniśmy zaplanować z wyprzedzeniem i umówić się telefonicznie. A co najważniejsze – kontakty wirtualne są obecnie bezpieczniejsze dla naszego zdrowia niż te osobiste.

O tym, dlaczego warto skorzystać z e-usług, w najnowszym spocie przekonuje Michał Czernecki – ambasador kampanii „e-Polak potrafi!”.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany

Wszystkie urzędy na gov.pl

·     uzyskać nowy dowód osobisty – przez internet składamy wniosek i wysyłamy zdjęcie. Do urzędu idziemy jedynie po odbiór dokumentu.

·     zgłosić urodzenie dziecka – bez stresu, prosto z domu. Wystarczy kilka kliknięć, a zaoszczędzony czas możemy spędzić z maluchem.

·     zgłosić sprzedaż lub kupno pojazdu – zamiast iść do urzędu, sprawę można o dowolnej porze załatwić wygodnie przez internet.

·     sprawdzić punkty karne – już nie trzeba jechać na komisariat, aby sprawdzić stan swoich punktów. Wystarczy wejść na gov.pl i zweryfikować liczbę punktów karnych na koncie.

·     uzyskać odpis aktu urodzenia lub małżeństwa – niezależnie od odległości do urzędu stanu cywilnego, a także dnia tygodnia i godziny – te sprawy również załatwimy online.

·     wysłać pismo ogólne –  jeśli na stronie gov.pl nie ma odpowiedniego formularza do twojej sprawy, to zawsze możesz wysłać pismo ogólne. Może to być np. oświadczenie, zażalenie, wyjaśnienie czy podanie. Wystarczy wybierać z listy instytucję, dodać treść oraz załącznik, jeśli jest potrzebny, i gotowe.

Pełny i aktualizowany katalog spraw, jakie można załatwić online, dostępny jest na stronie www.gov.pl.

E-usług wciąż przybywa. Aby z nich skorzystać, potrzebujemy jedynie naszego elektronicznego identyfikatora: profilu zaufanego.

Bezpłatny profil zaufany

Profil zaufany to klucz otwierający drzwi do wszystkich urzędów online. To – w pewnym uproszczeniu – potwierdzenie naszej tożsamość w kontaktach z administracją publiczną przez internet.

Zazwyczaj bowiem załatwienie sprawy przez internet sprowadza się do wypełnienia formularza i wysłania go do urzędu. I właśnie w chwili, gdy klikamy „wyślij”, system prosi o potwierdzenie tożsamości profilem zaufanym – przekierowuje na stronę, gdzie podajemy login i hasło. Następnie, dla dodatkowego zabezpieczenia, potwierdzamy wszystko kodem przesłanym w SMS-ie. Dopiero wtedy pismo czy formularz trafia do urzędu, a zajmujący się sprawą urzędnik ma pewność, że osoba wysyłająca dokument pod nikogo się nie podszywa.

Wykorzystanie profilu zaufanego w wirtualnym kontakcie z urzędem jest więc czymś w rodzaju okazania dowodu osobistego w okienku.

Jak założyć profil zaufany? Online!

Profil zaufany także założymy prosto z domowego zacisza. Najprostszy sposób to wykorzystanie w tym celu naszej bankowości elektronicznej. Gdy zakładaliśmy konto w banku i otrzymaliśmy do niego dostęp online, musieliśmy potwierdzić swoją tożsamość. Dzięki temu podczas logowania do profilu zaufanego za pomocą konta bankowego nie jest już potrzebna kolejna weryfikacja.

A co z tymi, którzy z internetowego banku nie korzystają? Spokojnie, oni też mogą założyć tymczasowy profil przez internet. Z tą różnicą, że potwierdzenie tożsamości odbywa się podczas wideorozmowy z urzędnikiem.

Tymczasowy profil działa tak samo jak tradycyjny, jedyną różnicą jest czas jego ważności, który wynosi trzy miesiące, a nie trzy lata.

A kiedy mamy już profil zaufany – można przystąpić do załatwiania sprawy urzędowych przez internet – bezpiecznie, szybko i skutecznie.

Obraz
© Materiały prasowe
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (30)