"Hospicjum To Też Życie"
W sobotę rozpoczyna się II ogólnopolska kampania społeczna
"Hospicjum To Też Życie". W tegorocznej kampanii pod hasłem "Zdążyć z prawdą" weźmie udział 118 hospicjów. W ramach kampanii, która potrwa do 6 listopada, odbędą się dedykowane pacjentom koncerty oraz debaty publiczne.
Pierwszy dzień kampanii, 8 października, to zarazem I Światowy Dzień Hospicjów i Opieki Paliatywnej.
Celem kampanii jest rozpowszechnianie wiedzy o potrzebach ludzi śmiertelnie chorych i problemach umierania, które zawsze były traktowane jako temat tabu - powiedziała wiceprezes ogólnopolskiego Forum Ruchu Hospicyjnego dr Romana Antonowicz. Według niej, "trzeba uświadomić społeczeństwu, że czas umierania nie jest tylko czasem oczekiwania na śmierć".
W sobotę ponad sto hospicjów uczestniczących w tegorocznej kampanii organizuje koncerty pod wspólnym hasłem "Głosy dla hospicjów". Odbędą się one w w szkołach, hospicjach, operach, filharmoniach, na placach i w parkach. W koncertach wezmą udział zarówno profesjonalni artyści, jak i amatorzy. Wykonawcami będą soliści, chóry parafialne, szkolne, orkiestry dęte i kameralne.
8 października będą także zbierane podpisy pod petycją wzywającą rządy na całym świecie m.in. do dostrzeżenia potrzeb nieuleczalnie chorych osób i ich rodzin, do poprawy dostępu do opieki hospicyjnej i paliatywnej.
Z kolei w ciągu czterech kolejnych tygodni zaplanowano publiczne debaty, na które zapraszani będą przedstawiciele środowisk lekarskich, władz, personel hospicjów, wolontariusze oraz okoliczni mieszkańcy.
W ogólnopolskich i lokalnych mediach odbędą się dyskusje m.in. o dostępności w Polsce opieki paliatywnej i sztuce przełamywania barier w mówieniu o nieuleczalnych chorobach. W telewizji pojawią się spoty na temat hospicjów.
Do 31 grudnia 2005 r. działać będzie telefoniczna linia charytatywna 0 400 407 400. Chętni będą mogli także wysyłać SMS-y o treści HOSPICJA na nr 7534 lub dokonać wpłaty na konto kampanii: 61 1540 1098 2001 5562 4727 0005. Całkowity zysk zostanie przekazany placówkom uczestniczącym w kampanii.
Z kolei środki ze zbiórki publicznej, która będzie organizowana podczas koncertów i debat, zostaną przeznaczone m.in. na zestawy sprzętu niezbędnego do założenia hospicjum. Dodatkowe informacje o kampanii znajdują się na stronie internetowej www.hospicja.pl