"Hospicjum To Też Życie"
W sobotę rozpoczyna się II ogólnopolska kampania społeczna
"Hospicjum To Też Życie". W tegorocznej kampanii pod hasłem "Zdążyć z prawdą" weźmie udział 118 hospicjów. W ramach kampanii, która potrwa do 6 listopada, odbędą się dedykowane pacjentom koncerty oraz debaty publiczne.
Pierwszy dzień kampanii, 8 października, to zarazem I Światowy Dzień Hospicjów i Opieki Paliatywnej.
Celem kampanii jest rozpowszechnianie wiedzy o potrzebach ludzi śmiertelnie chorych i problemach umierania, które zawsze były traktowane jako temat tabu - powiedziała wiceprezes ogólnopolskiego Forum Ruchu Hospicyjnego dr Romana Antonowicz. Według niej, "trzeba uświadomić społeczeństwu, że czas umierania nie jest tylko czasem oczekiwania na śmierć".
Antonowicz podkreśliła, że "w Polsce nadal są rejony, gdzie nie funkcjonuje żadne hospicjum, a ponadto nie ma lekarza przeszkolonego w tym zakresie". Do najbliższego hospicjum chorzy mają często nawet kilkadziesiąt kilometrów - dodała.
W sobotę ponad sto hospicjów uczestniczących w tegorocznej kampanii organizuje koncerty pod wspólnym hasłem "Głosy dla hospicjów". Odbędą się one w w szkołach, hospicjach, operach, filharmoniach, na placach i w parkach. W koncertach wezmą udział zarówno profesjonalni artyści, jak i amatorzy. Wykonawcami będą soliści, chóry parafialne, szkolne, orkiestry dęte i kameralne.
8 października będą także zbierane podpisy pod petycją wzywającą rządy na całym świecie m.in. do dostrzeżenia potrzeb nieuleczalnie chorych osób i ich rodzin, do poprawy dostępu do opieki hospicyjnej i paliatywnej.
Z kolei w ciągu czterech kolejnych tygodni zaplanowano publiczne debaty, na które zapraszani będą przedstawiciele środowisk lekarskich, władz, personel hospicjów, wolontariusze oraz okoliczni mieszkańcy.
W ogólnopolskich i lokalnych mediach odbędą się dyskusje m.in. o dostępności w Polsce opieki paliatywnej i sztuce przełamywania barier w mówieniu o nieuleczalnych chorobach. W telewizji pojawią się spoty na temat hospicjów.
Do 31 grudnia 2005 r. działać będzie telefoniczna linia charytatywna 0 400 407 400. Chętni będą mogli także wysyłać SMS-y o treści HOSPICJA na nr 7534 lub dokonać wpłaty na konto kampanii: 61 1540 1098 2001 5562 4727 0005. Całkowity zysk zostanie przekazany placówkom uczestniczącym w kampanii.
Z kolei środki ze zbiórki publicznej, która będzie organizowana podczas koncertów i debat, zostaną przeznaczone m.in. na zestawy sprzętu niezbędnego do założenia hospicjum. Dodatkowe informacje o kampanii znajdują się na stronie internetowej www.hospicja.pl