Hiszpania: bezprecedensowy spadek popularności monarchii
Bezprecedensowy spadek popularności monarchii w Hiszpanii wykazały opublikowane w piątek wyniki sondażu przeprowadzonego przez rządowe Centrum Badań Socjologicznych.
Rodzina królewska dostała w kwietniowym badaniu tylko 3,68 pkt w skali od 0 do 10 - mniej niż w poprzednim takim sondażu z października 2011 roku, kiedy wskaźnik popularności wyniósł 4,89 pkt.
Notowania króla Juana Carlosa spadły radykalnie wśród jego poddanych od czasu, kiedy w zeszłym roku, w pełni finansowego kryzysu, z którym zmaga się Hiszpania, monarcha wybrał się na safari na słonie.
Z kolei jedną z jego córek i zięcia objęły podejrzenia o udział w sprzeniewierzeniu 6 mln euro z publicznych pieniędzy.
Inaki Urdangarin, mąż księżniczki Cristiny, jest podejrzewany o sprzeniewierzenie ze swoim byłym partnerem biznesowym Diego Torresem milionów euro z organizacji non-profit Instytut Noos. W latach 2004 i 2006 Urdangarin kierował tą fundacją. Tylko dzięki kontraktom z lokalnymi władzami otrzymała ona 6 mln euro m.in. na kongresy sportowe i turystyczne, które albo się nie odbyły, albo zapłata za nie była nieproporcjonalnie wysoka.
W sondażu udział wzięło 2482 ludzi, a margines błędu wyniósł 2 proc.