Globalizacja ułatwia nam życie?
Połowa respondentów badania ACNielsen przypisuje globalizacji istotną rolę w poprawie ich warunków życia. Do największych sceptyków należą natomiast Europejczycy.
11.10.2006 07:10
Ubrani w najnowsze kolekcje międzynarodowych marek, popijając colę z puszki surfujemy w jednej z kafejek internetowych w znanej sieci sklepów z kawą – ten widok nikogo dzisiaj nie dziwi. Niewielu też zastanawia fakt, że zawdzięczamy go globalizacji.
Według wyników międzynarodowego badania internetowego ACNielsen – Globar Online Consumer Survey – aż połowa respondentów na całym świecie przyznaje, że globalizacja ma pozytywny wpływ na ich życie, począwszy od ułatwionego dostępu do informacji i rozrywek, szerokiego dostępu do tych samych produktów i usług na całym świecie, aż po przełamanie barier kulturowych i większych możliwości rozwoju zawodowego.
Badanie Globar Online Consumer Survey ACNielsen przeprowadzone zostało w drugiej połowie 2005 roku na próbie ponad 23,500 użytkowników Internetu w 42 krajach w Europie, Ameryce Północnej, Azji i Pacyfiku, Ameryce Południowej, Południowej Afryce i na Bliskim Wschodzie.
Jak pokazuje badanie, do największych zwolenników globalizacji należą konsumenci z Ameryki Południowej i Azji. „To właśnie w krajach słabiej rozwiniętych gospodarczo lub dynamicznie rozwijających się, dzięki widocznemu zjawisku globalnej integracji konsumenci mają coraz większy dostęp do produktów i usług” – komentuje Tom Markert, Senior Vice President, VNU Marketing Information Group. Stąd respondenci z Filipin, Malezji, Tajwanu, RPA i Indii podkreślają pozytywną rolę globalizacji, podczas gdy mieszkańcy Europy czy Ameryki Północnej są w swoich wypowiedziach stosunkowo bardziej krytyczni.
Dostęp do informacji, rozrywki i wiadomościAż trzy czwarte badanych mieszkańców Ameryki Południowej (75%) przyznaje, że wraz z postępem globalizacji ma coraz większy dostęp do informacji, rozrywki i wiadomości z całego świata. Podobnie wysoki procent mieszkańców regionu Azji i Pacyfiku (70%) zwraca uwagę na te możliwości. Wprawdzie w krajach europejskich z tą tezą zgodziło się 59% respondentów, jednak to właśnie największy odsetek Europejczyków zupełnie nie zgadza się z tym stwierdzeniem (9%).
Możliwość zakupu produktów i usług tej samej jakości co w innych krajachPrzekraczanie granic przez handel międzynarodowy umożliwia konsumentom z całego świata znacznie szersze możliwości zakupu wcześniej niedostępnych produktów czy usług. Wśród badanych respondentów, ponownie największymi zwolennikami tej tezy są internauci z Ameryki Południowej i regionu Azji i Pacyfiku, podczas gdy Francuzi, Finowie i Szwajcarzy znaleźli się po zupełnie przeciwnej stronie skali.
Większe możliwość pracy i rozwoju zawodowegoGlobalizacja stwarza również nowe możliwości pracy i rozwoju zawodowego w opinii ponad 70% mieszkańców Indii, Filipin i Chin. I tu podobnie, aż 6 z 10 państw z największym odsetkiem respondentów nie popierających tej tezy, to kraje europejskie, obok Japonii, USA i Australii. Ponad 30% Austriaków, Japończyków i Finów zupełnie nie zgadza się z tym stwierdzeniem.Przełamanie barier kulturowych, więcej zrozumienia i tolerancji wobec innych kultur i społeczeństw
O tym, że zjawisko globalizacji przełamuje bariery kulturowe i przyczynia się do większego zrozumienia i tolerancji przekonanych jest aż 57% badanych użytkowników Internetu z Ameryki Południowej. Również w krajach Dalekiego Wschodu, w Tajwanie, na Filipinach i w Malezji teza ta znajduje wielu zwolenników (najwięcej pozytywnych odpowiedzi, odpowiednio 74%, 69% i 68%). Europejczycy znów okazują się być najbardziej sceptyczni (19% nie zgadza się z tą opinią).
Zagrożenie dla lokalnych tradycji i kultur oraz zmiana systemu wartości Przywiązanie do rodzimych zwyczajów i kultury sprawia, że proces globalizacji postrzegany jest też jako zagrożenie. Największy odsetek respondentów odczuwających tego typu zagrożenie znalazło się wśród badanych internautów w Tajlandii (64%). Tylko nieznacznie niższe wyniki zanotowały kraje europejskie (Austria, Finlandia i Norwegia, Szwajcaria) – zajmując aż 8 pierwszych miejsc na liście krajów najbardziej obawiających się o lokalną tradycję i zwyczaje. Również pytani o wpływ globalizacji na zmiany w ich systemie wartości Europejczycy potwierdzają swoje dość zachowawcze stanowisko do kwestii rozszerzania się zjawiska globalizacji.
Wpływ globalnych trendów na stan lokalnej gospodarkiPrzyczyną obaw konsumentów przed procesem globalizacji bywa też przekonanie, że w ramach globalnej wioski nasze lokalne rynki są znaczenie bardzie podatne na to, co dzieje się w innych częściach świata. W tej kwestii badanie pokazuje dużą zgodność pytanych internautów bez względu na kraj, z którego pochodzą.
O badaniuGlobal Online Conusmer Survey jest największym tego typu międzynarodowym badaniem opinii prowadzonym na próbie ponad 23,500 użytkowników Internetu w 42 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów, itp. Badanie odbywa się dwa razy w roku – ostatnia fala miała miejsce w listopadzie 2005. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez ACNielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.