GeForce 8800 GTX/GTS - graficzna rewolucja

Czas na nową jakość w grafice dla PC - NVIDIA przeprowadziła prawdziwą rewolucję wśród kart graficznych. Nowe modele z procesorami GeForce 8800 zrywają z poprzednią architekturą, są w pełni zgodne z DirectX 10 i oferują średnio dwukrotnie wyższą wydajność niż najszybsze dotychczasowe karty. Koniec z liczeniem pixel i vertex shaderów - po raz pierwszy z kartach GeForce zastosowano zunifikowane jednostki przetwarzania. Testom poddaliśmy także pierwszy komputer wyposażony nie tylko w nową kartę lecz także nową płytę główną z chipsetem NVIDIA nForce 680i oraz 4-rdzeniowym procesorem Intela.
Najważniejszą zmianą w nowych modelach jest rezygnacja z określonej liczby jednostek przetwarzania wierzchołków, pikseli, itp. Nowe modele w zależności od wersji dysponują 128 lub 96 zunifikowanymi jednostkami przetwarzania. Zasoby te są dynamicznie przydzielane w zależności od tego czy w danym momencie aplikacja wymaga zwiększonej wydajności przetwarzania wierzchołków, pikseli, geometrii czy np. fizyki. NVIDIA wprowadziła także technologię GigaThread, która - jak twierdzi producent - pozwala przetwarzać przez procesor graficzny tysiące wątków jednocześnie i to bez żadnych opóźnień w ich wykonywaniu. Procesory wykonane są w procesie technologicznym 90 nm.Nowe karty są w pełni zgodne z DirectX 10, który został opracowany z myślą o eliminacji "wąskich gardeł" w systemie. Takim wąskim gardłem ostatnio są procesory. Teraz większość obliczeń ma być wykonywana przez procesor graficzny z ominięciem procesora głównego ( CPU ). Oczywiście wprowadzono też szereg usprawnień jeśli chodzi o cieniowanie, w rezultacie gry będą wyglądały dużo lepiej niż obecnie. Niestety aby to docenić trzeba poczekać na nowe tytuły ( część hitów, m.in. Crysis być może zobaczymy jeszcze w tym roku ). Jakość obrazu również ulegnie polepszeniu. Procesor G80 obsługuje jednocześnie uruchomione funkcje pełnoekranowego wygładzania krawędzi ( AA ) oraz HDR ( realistyczne efekty oświetlenia i to ze 128-bitową precyzją obliczeń zmiennoprzecinkowych ). Specjalny silnik Quantum Effects Engine został przygotowany do obsługi obliczeń fizycznych w grach. Podobnie jak z efektami DirectX 10 musimy poczekać na pierwsze gry aby docenić tę innowację. Aktualnie odpowiednich programów brak. Najwydajniejsza wersja karty z procesorem GeForce 8800 GTX ma następujące parametry: 24 potoki renderingu, częstotliwość taktowania procesora 575 MHz, pamięci - 1,8 GHz, 768 MB pamięci GDDR3, interfejs pamięci 384 bitów. Wolniejsza wersja, GTS, ma 20 potoków renderingu, 640 MB pamięci, procesor pracuje z częstotliwością taktowania 500 MHz, a pamięci 1,6 GHz ( interfejs 320 bitów ). Najlepszy model wymaga podłączenia dwóch dodatkowych wtyczek zasilania 6-pin ( czyli zasilacza zgodnego z SLI ). Słabsza wersja zadowala się zasilaczem standardowym z jedną wtyczką tego typu. Zalecane zasilacze to odpowiednio 450 i 400 W ( dla całego komputera, a nie tylko karty graficznej ).

Król wydajności

Wydajność nowych kart jest po prostu porażająca. Nie mieliśmy okazji sprawdzić ich w aplikacjach DirectX 10, jednak to nie przeszkadza podać wzrostu prędkości generowania grafiki 3D. Ta w dotychczasowych grach DirectX 9 często jest lepsza niż przy konfiguracji QuadSLI. Karta GTX we wszystkich wymagających testach ( wysokie rozdzielczości ) bez problemu uzyskuje rezultaty lepsze od duetu najszybszych kart ATI Radeon X1950 XTX pracujących w trybie CrossFire. Pamiętajmy, że na nowych kartach znajdziemy pojedyncze procesory! Czy potrzeba jeszcze coś dodawać na temat osiągów nowych modeli? Aby cieszyć się wydajnością oferowaną przez nowe karty wymagane jest posiadanie najszybszego procesora i monitora o dużej przekątnej ekranu, który będzie w stanie wyświetlać obraz o rozdzielczości przynajmniej 1920x1200 pikseli. Kupowanie tych kart do gry w niższej rozdzielczości naszym zdaniem mija się z celem.

Nowe płyty główne

Wraz z premierą nowych kart graficznych NVIDIA prezentuje nowe chipsety do płyt głównych. Układy nForce 680i i 680a oraz nForce 650i oraz a. Litery na końcu symboli wskazują dla jakiego procesora przeznaczony jest dany układ. W końcu nie trzeba będzie główkować czy dany model to AMD czy Intel Edition. Wersja dla procesorów Intela zostaje wprowadzona pierwsza, bowiem model dla układów AMD przeznaczony jest do obsługi konfiguracji 4x4, której jeszcze nie ma na rynku. Płyta obsługuje więc konfigurację dwuprocesorową ( dwa procesory dwurdzeniowe ) z nowymi podstawkami Socket 1207 ( użytkownicy AMD z pewnością nie będą szczęśliwi z kolejnej nowej podstawki ). Wersja dla procesorów AMD tak naprawdę składa się z dwóch chipsetów nForce obsługujących dwa procesory. W rezultacie otrzymujemy obsługę aż 12 dysków SATA, 20 portów USB, 4 szyn PCI Express ( 2 x16 i 2x8 ) oraz 4 gigabitowych kontrolerów sieci LAN. Ten chipset dopiero trafi na płyty główne ( choć widzieliśmy już gotową płytę ASUS przygotowaną dla
platformy 4x4 ).i680i gotowy

Ciekawie prezentuje się także chipset dla procesorów Intela. Jako, że firma ta w odróżnieniu do AMD postawiła na integrację w jednym kawałku krzemu 4 rdzeni, chipset obsługuje pojedyncze gniazda LGA775. Mostek południowy połączony jest z północnym rurą cieplną która pasywnie odprowadza ciepło z obu elementów chipsetu. Standardowo na płytach montowany jest wentylator chłodzący mostek północny. Można go jednak zdjąć, jeśli użytkownik nie zamierza podkręcać procesora i pamięci. Wtedy jego obecność jest zbędna. Płyta ta jednak w zamierzeniu NVIDII ma być modele dla najbardziej wymagających overclockerów. Wyposażono ją w 3 porty PCI Express ( 2 x16 i 1 x8 ), kontroler 6 dysków SATA, 2 porty PCI oraz 4 banki pamięci.

Te obsługują do 2 GB DDR2 1200 MHz. To co ma decydować o powodzeniu płyt to ich stabilność i niepospolite możliwości przetaktowania komponentów. Na tę okazję NVIDIA przygotowała swój autorski BIOS, pozwalający manipulować najdrobniejszymi parametrami napięć, częstotliwości taktowania, itp. Płyta jest 6-warstwowa ( model dla AMD ma być aż 8-warstwowy ), co ma zwiększać stabilność jej pracy. Na płytach znajdziemy aż 7 gniazd do podłączenia wentylatorów i 10 portów USB. Co ciekawe NVIDIA zdecydowała się na nietypową formę sprzedaży płyt. Na początku wszystkie oferowane płyty z chipsetem 680i będą takie same ( różnice mogą występować w wyposażeniu dodatkowym ) i będą dostarczane "producentom" płyt, który jedynie będą firmowali je własną marką. Płyty przygotowywał będzie najprawdopodobniej Foxconn. W rezultacie już w dzień premiery płyty te będą mieli w ofercie producenci do tej pory nie kojarzeni z tą grupą produktów - np. eVGA, BFG. Nie oznacza to jednak, że gotowych produktów NVIDII nie będą sprzedawali także
duzi wytwórcy jak np. ECS. Nie sądzimy aby taki stan rzeczy trwał długo, bowiem z pewnością nie jest to radosna wiadomość dla największych producentów płyt takich jak ASUS, MSI czy Gigabyte.

Płyty na chipsetach serii 650 SLI i Ultra wcale nie będą dużo gorsze. Model SLI w stosunku do droższej wersji będzie wyposażony w dwa porty PCI Express x8, obsłuży pamięci DDR2 800 oraz pozwoli zainstalować 4 dyski SATA. Płyty te mają być za to sporo tańsze od wycenianych na ok. 900-1000 zł modeli 680i.Komputronik GeoPC - komputer ekstremalny

Do redakcyjnych testów jeszcze przed premierą NVIDII dotarł komputer uzbrojony po zęby w nowinki technologiczne. Trudno nam powiedzieć czy jest to komputer dla gracza, czy raczej bardziej spodoba się osobom poszukującym wydajnej stacji roboczej. O tym, że gracze będą się z niego cieszyli ( dodajmy - zamożni gracze ) świadczy fakt instalacji w nim karty GeForce 8800 GTX.

Z kolei zamontowany na płycie głównej NVIDII ( chipset i680i ) procesor czterordzeniowy Intel Quad Core Extreme QX6700 2,66 GHz doskonale sprawuje się nie tylko w grach ale, przede wszystkim w aplikacjach do obróbki grafiki, muzyki i wideo. Dla graczy, póki co rozsądniejszym wyborem będzie procesor dwurdzeniowy X6800.Jest tańszy, a jak dowiodły nasze testy w grach oferuje podobną wydajność co czterordzeniowa nowość. Komputer GeoPC oprócz nowości NVIDII miał zamontowane 4 dyski twarde ( 2x WD Raptor 74 GB Serial ATA 16MB i 2x WD Caviar RE 250 GB 16MB cache SATA-II ), pracujące w dwóch trybach RAID ( stripe i mirror ). Na płycie obsadzono 2 GB najnowszych pamięci Corsair Twin2X DDR2 2 x 1GB 1066 MHz CL5-5-5-12 DHX. W testach w grach komputer prezentował wydajność zbliżoną do redakcyjnej platformy testowej - procesor Intel Core 2 Duo X6800, płyta główna ASUS P5W DH Deluxe, 1 GB pamięci DDR 667, dysk twardy Maxtor DiamondMax Plus 9 80 GB, system operacyjny Windows XP Pro SP2.

Oczywiście w testach gdzie 4 rdzenie mogły pokazać swoje możliwości przewaga komputera GeoPC była wyraźna. Możecie się o tym przekonać czytając test pierwszego 4-rdzeniowego procesora Intela - http://www.pcworld.pl/news/101892.html. Co prawda, tam procesor testowany był na innej płycie głównej, jednak różnice w wynikach wydajności były praktycznie takie same.

Komputer z 4-rdzeniowym procesorem póki co najlepiej nadaje się do specjalistycznych zadań. W grach się nie sprawdza tak jak byśmy sobie tego życzyli ( wydając dodatkowe fundusze w stosunku do układu 2-rdzeniowego ). W przyszłym roku może się to zmienić, lecz jak na razie odpowiedniego oprogramowania rozrywkowego brak.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)