Gdyńskie murale można oglądać w Instytucie Kultury Google
Google docenił gdyński festiwal „Traffic Design”. Festiwalowe murale będą udostępnione w ramach internetowego projektu „Instytut Kultury Google”. Tym samym prace dołączyły do elitarnego grona skarbów światowej kultury.
- Googl sam się do nas zwrócił z zaproszeniem, gdy tylko projekt google street art ruszył. Prace nad robieniem zdjęć, opisów murali oraz artystów trwały trwały dość długo. W pracy pomogło nam wielu wolontariuszy – mówi Wirtualnej Polsce Monika Domańska, jedna z organizatorek Traffic Design.
Mural to jeden z rodzajów sztuki monumentalnej. Zazwyczaj występuje jako wielkoformatowe malarstwo ścienne. Takie prace w zależności od intencji twórcy mogą mieć charakter reklamowy lub impresywny. Od kilku lat tej formie ekspresji dedykowany jest gdyński.
Serwis wzbogaci się o prace, które powstały podczas dwóch ostatnich edycji gdyńskiego festiwalu „Traffic Designe”. Festiwal opiera się na idei zapraszania artystów, którzy zmieniają oblicze elewacji miejskich budynków. Wykonawcy projektują oraz wykonują prace w całości nawiązujące do klimatu i architektury miasta. Nie są to oderwane od kontekstu urbanistycznego obrazy „wklejone" w przestrzeń, ale integralne projekty współgrające z układem i charakterem dzielnicy i budynków. W internetowej galerii znajdą się prace ABCDEF, S.C. Szymana, M-City, Alekseya Kislowa, Basika, Krik Konga i Knarfa. Do galerii dołączył także projekt, który powstał na przystanku Gdynia Redłowo. Rękę przyłożyli do niego Jacek Wielebski, Filip Kozarski i Jay Pop.
Instytut Kultury jest projektem rozwijanym od 2011 roku przez firmę Google. Celem instytutu jest prezentacja zróżnicowanego dziedzictwa kulturowego w internecie i udostępnianie go użytkownikom na całym świecie. W witrynie internetowej można znaleźć m.in. renesansową kolekcję obrazów londyńskiej National Gallery, Bramę Babilonu z muzeum Pergameńskiego w Berlinie oraz obraz „Straż Nocna" Rembrandta z Rijksmuseum. Są one uzupełnione o komentarze ekspertów, przewodniki audio, mapy, notatki i inne szczegółowe informacje.
Informacja o włączeniu gdyńskich murali do projektu Google jest bardzo korzystna dla miasta. Pozwoli ona bowiem dodatkowo wypromować Gdynię oraz przyciągnąć osoby zainteresowane wielkoformatową sztuką.