Narodowy Bank Polski wdrożył system zarządzania jakością obejmujący bankowość elektroniczną enbepe - informuje "Gazeta Pomorska".
System bankowości elektronicznej enbepe umożliwia klientom NBP, np. sądom, czy urzędom, wykonywanie operacji bankowych bez konieczności odwiedzania oddziału. Jest to szczególnie ważne dla klientów zlikwidowanych terenowych jednostek bydgoskiego oddziału NBP. Ostatni - toruński - zamknięto z początkiem lutego br.
Enbepe wdrożono w lipcu ubiegłego roku i od tego czasu spośród 200 klientów bydgoskiego Oddziału Okręgowego NBP 84 zdecydowało się już korzystać z dobrodziejstw nowoczesnej formy prowadzenia rachunku bankowego. "Kolejnych dwudziestu jest przygotowanych do wdrożenia systemu" - mówi Janina Huczyńska, zastępca dyrektora Oddziału Okręgowego NBP w Bydgoszczy. "Niewykluczone, że do końca roku wszyscy, albo niemalże wszyscy nasi klienci będą korzystać z enbepe".
Są i operacje, których nie można dokonać przez system elektroniczny. "Aby zagwarantować naszym klientom, znacznie oddalonym od siedziby oddziału w Bydgoszczy, możliwość pobierania pieniędzy ze swojego rachunku, np. na pokrycie kosztów podróży, zawarliśmy umowy z bankami w regionie na zastępczą obsługę kasową" - dodaje wicedyrektor Huczyńska.
Równolegle z wdrażaniem systemu elektronicznego enbepe u klientów banku, w całym NBP trwały prace związane z wprowadzeniem systemu zarządzania jakością w obszarze bankowości elektronicznej. Aktualnie bydgoski oddział NBP, jako jeden z czterech oddziałów NBP, przygotowuje się do audytu certyfikującego.
Od pozytywnego wyniku tego badania zależeć będzie, czy Narodowy Bank Polski uzyska certyfikat jakości zgodny z normą PN - EN ISO 9001: 2001 w drugim kwartale 2003 r. W ten sposób, po banku centralnym Austrii, NBP będzie drugim spośród banków centralnych państw europejskich który taki certyfikat uzyska. (mk)