Finał Mundialu oglądało mniej widzów niż mecze Polaków

Ostatni mundialowy mecz, finał, w którym grali reprezentanci Włoch i Francji, nie pobił dotychczasowych rekordów oglądalności.

11.07.2006 07:49

Według danych AGB Nielsen Media Research finałowy mecz oglądało 9,5 mln widzów, udział stacji TVP 1 wyniósł w tym czasie 66,3%. W 1998 roku finałowy mecz mistrzostw świata Brazylia – Francja oglądało 12,5 mln widzów, w 2002 roku mecz Niemcy – Brazylia obejrzało 9,3 mln.

Podczas tegorocznego mundialu największym zainteresowaniem widzów cieszył się mecz Niemcy – Polska z oglądalnością 12,4 mln widzów. Na drugim miejscu znalazł się mecz Polska – Ekwador – 10,7 mln widzów.

Jak podała "Rz" mniejsza niż przed ośmiu laty była też średnia widownia tegorocznych rozgrywek. Dom mediowy Starlink podaje w swym raporcie o mundialu, iż każdy z meczów oglądało 3,4 mln osób, czyli 9,5 proc. wszystkich telewidzów. To o ponad 23 proc. mniej niż w 1998 r. W dodatku statystyczny widz oglądał spotkania rzadziej i w krótszych fragmentach. Przeciętny Polak zobaczył w ten sposób fragmenty 11 meczów, poświęcając na to średnio 10,5 godziny.

Jak dowodzą rynkowe dane, mecze skutecznie konkurowały z innymi programami w TV - mundialowi widzowie stanowili średnio prawie 39 proc. wszystkich osób, które w danym momencie oglądały telewizję. W przypadku najlepszych spotkań ten odsetek przekraczał 70 proc. Odbiło się to na spadku czerwcowej oglądalności TVN, która jako jedyna z dużych stacji nie transmitowała mistrzowskich rozgrywek. W czerwcu tego roku TVN przyciągała w najlepszym czasie antenowym (19.00 - 23.00) średnio 24,7 proc. swej docelowej widowni, czyli mieszkańców dużych miast w wieku 16 - 49 lat. To o 1,7 proc. mniej niż rok wcześniej.

Mimo to - jak wynika z danych AGB Nielsen Media Research - to TVN zanotowała w czasie mundialu wyższe wpływy z reklam niż jej konkurenci, którzy transmitowali rozgrywki. TVN zarobiła w tym czasie 166,9 mln zł brutto, podczas gdy drugi w kolejności Polsat - 154,5 mln zł, publiczna Jedynka 118,1 mln zł, a Dwójka 93,5 mln zł.

W czasie mundialu (9 czerwca – 9 lipca) na reklamach i planszach sponsorskich emitowanych przy transmisjach meczów stacje zarobiły 78 mln zł. Najwięcej zarobiła (według danych cennikowych, bez uwzględnienia rabatów) stacja: Polsat 41,7 mln zł. Natomiast TVP 1 – 16,2 mln, TVP 2 – 20 mln. Główni reklamodawcy to między innymi: Polska Telefonia Cyfrowa, która wydała 13,1 mln zł, Eurocard – 6,1 mln i Grupa Żywiec – 6 mln zł.

Wpływy z reklam i plansz sponsorskich mundialu z 2002 roku przyniosły stacjom TVP 2 i Polsatowi łącznie 32,7 mln zł: w tym Polsatowi 23,7 mln zł, natomiast TVP 2 – 9 mln zł. Największym reklamodawcą był Totalizator Sportowy, który wydał na reklamę 4,4 mln zł.

W 1998 roku mistrzostwa świata były transmitowane wyłącznie w publicznych stacjach: TVP 1 i TVP 2, które zarobiły 27,8 mln zł. Największym reklamodawcą była firma Tele-Fonika, która wydała na reklamę 2,8 mln zł.

Tegoroczne mistrzostwa świata przyciągnęły przed telewizory głównie mężczyzn (62,3%), a także widzów powyżej 40 roku życia. Większość z nich pochodzi z małych (poniżej 50 tysięcy) lub dużych miast (powyżej 200 tys).

Źródło: AGB Nielsen Media Research, grupa docelowa: wszyscy powyżej 4 roku życia

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)