E-dowód coraz popularniejszy. Można go otrzymać w każdej chwili. Za darmo
Już ponad dwa miliony Polaków posługuje się nowymi dowodami osobistymi z warstwą elektroniczną, czyli e-dowodami. Wniosek o nowy dowód może złożyć każdy. Najszybciej można to zrobić przez Internet.
E-dowód, bo tak nazywany jest dowód z warstwą elektroniczną, to wciąż przede wszystkim dokument potwierdzający tożsamość. Teraz dodatkowo daje możliwość potwierdzenia tej tożsamości także cyfrowo. Jest bezpiecznym narzędziem do komunikacji obywatela z administracją, służbą zdrowia i podmiotami komercyjnymi.
W dowodzie jest umieszczony elektroniczny chip, w którym zawarte są wszystkie potrzebne dane. Podpis elektroniczny uruchamiany jest na życzenie właściciela dokumentu. W kontakcie z urzędem jest tak samo ważny jak podpis własnoręczny. Można go też używać do załatwiania wszystkich innych spraw online – z firmami lub osobami, jeśli zgodzą się na to obie strony. To np. podpisanie umowy na odległość.
Jak działa e-dowód
E-dowody wyglądem zewnętrznym nie odbiegają od analogowej wersji. Wewnątrz jednak znajduje się wspomniany chip, w którego pamięci zapisywane się m.in. dane identyfikacyjne umieszczone w warstwie graficznej, w tym zdjęcie biometryczne.
Nowe dowody są obsługiwane kodem PIN, tak jak karty płatnicze – dokładnie są to dwa kody. Są potrzebne do tego, by za pomocą e-dowodu móc się uwierzytelniać i podpisać. Czterocyfrowy PIN pozwala na zalogowanie się do e-usług. Sześciocyfrowy – do złożenia podpisu elektronicznego. Kody nadawane są w urzędzie, w trakcie wydawania dokumentu.
Na dowodzie wydrukowane są dane właściciela (imię, nazwisko, nazwisko rodowe, imiona rodziców, data i miejsce urodzenia, płeć, numer PESEL, obywatelstwo i oczywiście zdjęcie). Są też informacje o samym dokumencie, w tym seria i numer, data wydania i ważności, organ wydający dowód oraz tzw. numer CAN.
Numer CAN drukowany jest w formie kodu kreskowego i jest konieczny do korzystania z elektronicznych funkcji e-dowodu.
Warstwa elektroniczna dowodu zawiera te same dane (poza numerem CAN) oraz dodatkowo aplikację ICAO, która pozwala na automatyczne odprawienie się przy przekraczaniu granicy państwa. Jest też miejsce na certyfikat podpisu elektronicznego oraz certyfikaty umożliwiające logowanie się w systemie ePUAP.
Jak wyrobić e-dowód?
- Wniosek o wydanie e-dowodu najłatwiej złożyć przez internet. Aby to zrobić potrzebny jest profil zaufany i odpowiednie zdjęcie – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Wystarczy wejść na www.gov.pl, zalogować się profilem zaufanym do konta Mój GOV i wybrać usługę „Uzyskaj dowód osobisty z warstwą elektroniczną”. Kolejne kroki umożliwiają m.in wybór urzędu, w którym nowy dowód będzie odbierany – nie musi on mieć nic wspólnego z miejscem zamieszkania, można wybrać dowolny urząd.
Istotną sprawą jest decyzja, czy do dowodu ma być dołączony podpis elektroniczny – właściwie trudno znaleźć przyczyny, dla których ta opcja nie miałaby być uruchomiona, dlatego najlepiej jest ją zaznaczyć.
Do składanego wniosku trzeba dołączyć zdjęcie, które m.in. nie może być zrobione dawniej, niż przed pół rokiem. Przed złożeniem wniosku, warto sprawdzić jakie inne wymogi powinna spełniać fotografia.
Po wypełnieniu formularza system przekierowuje składającego do usługi e-podpis na stronie pz.gov.pl. Teraz wystarczy podpisać wniosek profilem zaufanym – to umożliwiają już np. największe banki w Polsce w swoich systemach bankowości internetowej.
Wydanie e-dowodu jest bezpłatne. Na nowy dokument trzeba czekać maksymalnie 30 dni od daty złożenia wniosku. E-dowód, tak jak obecna wersja dowodu osobistego, jest ważny przez 10 lat.