E‑commerce w Europie Środkowo-Wschodniej
Zakupy przez internet są bardziej popularne w Polsce niż w Rosji,
Rumunii, na Ukrainie i Litwie - pokazują wyniki raportu Gemius. Aż
66 proc. polskich internautów, którzy słyszeli o możliwości
robienia zakupów on-line, skorzystało choć raz z tej szansy.
E-zakupy w Polsce i innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej
Rok 2006 to kolejny rok rynkowej hossy dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych w Polsce. Według szacunków IAB, obroty polskiego rynku e-commerce wyniosły około 5 mld zł, czyli aż o 60 proc. więcej niż przed rokiem. Optymistyczne wyniki finansowe nie są zaskoczeniem, biorąc pod uwagę zainteresowanie polskich internautów zakupami w internecie. Jak pokazują wyniki badań Gemius, aż 66 proc. internautów w Polsce, którzy słyszeli o możliwości robienia zakupów przez internet, skorzystało przynajmniej raz z oferty aukcji i sklepów internetowych. Pod tym względem polscy internauci wyprzedzają użytkowników z Rosji (53 proc.), Litwy (32 proc.), Rumunii (29 proc.) oraz Ukrainy (29 proc.).
Polscy internauci to także najbardziej doświadczeni klienci sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. badanych kupujących on-line przyznaje, że pierwszy raz zrobiło zakupy w internecie co najmniej dwa lata temu. Niemniej, w każdym z badanych krajów największy odsetek internautów korzysta z internetowych zakupów od niedawna - pierwszy raz kupując on-line w ciągu ostatnich sześciu miesięcy. Wskaźnik ten jest wyjątkowo wysoki na Ukrainie (46 proc.) i w Rumunii (48 proc.).
Wśród pięciu analizowanych państw, Polska jest jedynym krajem, w którym aukcje internetowe są bardziej popularne niż sklepy - w tych pierwszych kupowało 76 proc. polskich użytkowników internetu, którzy robili zakupy przez internet, podczas gdy w tych drugich - 58 proc. W pozostałych krajach odsetek kupujących w e-sklepach kształtuje się na poziomie od 85 proc. dla Litwy do 99 proc. dla Rosji.
Handel elektroniczny - perspektywy rozwoju
Według badań Gemius w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy należy się spodziewać dalszego wzrostu zainteresowania polskich internautów zakupami w internecie, a co za tym idzie również większych niż dotychczas profitów dla właścicieli sklepów i aukcji internetowych. Aż 36 proc. internautów w Polsce, którzy kiedykolwiek robili zakupy on-line, przyznało, że w przyszłości zamierza kupować w ten sposób częściej niż dotychczas. Taką samą deklarację wyraziło ponad 40 proc. internautów z Ukrainy, Litwy i Rumunii oraz 33 proc. użytkowników z Rosji.
O badaniu
Badanie postaw internautów względem zakupów w internecie w Europie Środkowo-Wschodniej zostało zrealizowane za pomocą ankiet internetowych wyświetlanych w formie pop-up. Ankiety emitowane były losowo: na Litwie w okresie od 16 grudnia 2006 roku do 4 stycznia 2007 roku, w Polsce w okresie od 4 do 10 maja 2007 roku, w Rosji w okresie od 19 października 2006 roku do 12 marca 2007 roku, w Rumunii w okresie od 10 do 17 października 2006 roku, na Ukrainie w okresie od 28 listopada 2006 roku do 9 lutego 2007 roku. W ramach badania zebrano odpowiednio: na Litwie 1 420 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat i więcej, w Polsce 1 752 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat i więcej, w Rosji 3 153 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 18 - 79 lat, w Rumunii 1 474 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 lat i więcej, na Ukrainie 1 437 wypełnionych do końca kwestionariuszy od internautów w wieku 15 - 59 lat. Aby dane
były reprezentatywne dla całej populacji internautów w danym kraju, odpowiedzi analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej, skonstruowanej na podstawie danych o płci i wieku internautów oraz o ich częstotliwości korzystania z internetu. Dane te pochodziły z: RAIT dla Litwy; badania Omnibus PBS realizowanego przez PBS DGA dla Polski; raportu "The Internet in Russia" opublikowanym przez "FOM: Public Opinion Foundation" dla Rosji; Mercury Research dla Rumunii oraz Gfk Ukraine dla Ukrainy.