Dziennikarze TVP muszą znać zasady etyki
Dziennikarze TVP muszą złożyć pisemne oświadczenia, że zapoznali się z zasadami etyki dziennikarskiej obowiązującymi w tej instytucji. Zobowiązał ich do tego prezes TVP Jan Dworak - poinformowało Biuro Prasowe telewizji.
22.04.2004 18:20
Obowiązek składania oświadczeń dotyczy zarówno dziennikarzy etatowych, jak i współpracowników. Dziennikarze, którzy w przyszłości będą zatrudniani w telewizji lub zawierali z nią umowy, także będą musieli złożyć takie oświadczenia.
Zasady etyczne dziennikarstwa w telewizji publicznej zostały przyjęte uchwałą zarządu TVP w 1996 roku, były "nowelizowane" w 2001 r. Na ich straży stoi telewizyjna Komisja Etyki. Dokument określający zasady etyczne w TVP ma 15 rozdziałów. Jeden z nich poświęcony jest konfliktowi interesów. Mówi się o nim, gdy "prywatna działalność dziennikarza wchodzi w kolizję z jego pracą i obowiązkami wobec telewizji publicznej".
Według tego dokumentu, dziennikarze TVP nie mogą uczestniczyć w tworzeniu programów dla telewizji konkurencyjnych, a występując np. jako eksperci muszą na to uzyskać uprzednio zgodę przełożonych. Dziennikarz powinien oddzielać swoją pracę dziennikarską od działalności politycznej.
W rozdziale dotyczącym reklamy i kryptoreklamy powiedziano, że dziennikarze nie mogą występować w programach reklamowych. "O ile reklama jawna jest ujęta w wyraźne reguły i przepisy, o tyle kryptoreklama, reklama ukryta, wymyka się wszelkim regulacjom. Tym bardziej stanowczo należy podkreślić zakaz czerpania przez dziennikarza korzyści zarówno z rozpowszechniania - czyli właśnie kryptoreklamy, jak i zatajania informacji lub opinii, w zamian za uzyskanie korzyści jakiegokolwiek rodzaju, materialnych czy niematerialnych. W obu przypadkach mamy bowiem do czynienia z przekupstwem" - czytamy w dokumencie.
W styczniu Komisja Etyki zarzuciła kilku dziennikarzom TVP naruszenie zasad etycznych. Chodziło m.in. o Jolantę Pieńkowską, Kamila Durczoka, Dorotę Warakomską, Katarzynę Dowbor. Wszyscy oni wystąpili w reklamach czasopism lub magazynów handlowych (m.in. w "Twoim Stylu", "Dobrym Wnętrzu" czy magazynach reklamowych warszawskiego domu towarowego "Klif"). Potem Komisja zwróciła się do prezesa TVP o uregulowanie spraw związanych z pozaantenową działalnością dziennikarzy i prezenterów telewizyjnych.