Dzieci mają pieniądze
Według badania przeprowadzonego przez Ipsos, dwie trzecie rodziców
dzieci w wieku od 4 do 18 lat daje dzieciom, przynajmniej od czasu
do czasu, kieszonkowe. Średnio jest to obecnie kwota 55 złotych
miesięcznie. Pieniądze te dzieci wydają przede wszystkim na
słodycze, jedzenie, napoje, karty do telefonu, kosmetyki i ubrania.
Dzieci także wpływają na decyzje zakupowe rodziców.
Dwie trzecie rodziców dzieci w wieku od 4 do 18 lat (69 proc.) daje swoim dzieciom, przynajmniej od czasu do czasu, pieniądze, którymi mogą one same dysponować. Starszym dzieciom, w wieku od 11 do 18 lat, daje pieniądze prawie 90 proc. rodziców.
Dzieci mają średnio do swojej dyspozycji 55 złotych miesięcznie. Najwięcej otrzymuje młodzież w wieku od 15 do 18 lat: średnio ok. 80 złotych, dzieci starsze - w wieku od 11 do 14 lat- mają miesięcznie do swojej dyspozycji średnio 40 zł, młodsze: od 4 do 10 lat - powyżej 30 złotych.
Dzieci najczęściej otrzymują pieniądze w prezencie (89 proc.) oraz w formie nieregularnych wypłat w zależności od potrzeb (75 proc.). 40 proc. rodziców daje dzieciom pieniądze regularnie (co tydzień lub co miesiąc), 17 proc. nagradza je pieniędzmi za dobre stopnie w szkole, 7 proc. daje dzieciom pieniądze za prace wykonywane w domu (procenty nie sumują się do 100, gdyż respondenci mogli dać kilka odpowiedzi).
Co dzieci kupują?
Zdecydowanie najczęściej dzieci i młodzież wydają swoje pieniądze na słodycze i jedzenie (60 proc.), napoje (17%), karty do telefonu (15%), kosmetyki i ubrania (po 12 proc.). Młodzież (15-18 lat) relatywnie mniej wydaje na słodycze i jedzenie (40 proc. wskazań), częściej natomiast niż młodsze dzieci na kosmetyki (27 proc. wskazań), karty do telefonu (24 proc.), ubrania (21 proc.).
Zdaniem 40 proc. rodziców ich dzieci odkładają część pieniędzy na jakiś konkretny cel albo po prostu po to, by mieć pieniądze w zapasie. W tym zakresie nie ma zasadniczych różnic w poszczególnych grupach wiekowych.
*Na jakie decyzje zakupowe rodziców dzieci mają wpływ? *Prócz dysponowania własnymi pieniędzmi, dzieci biorą czynny udział w wydawaniu pieniędzy rodziców. W zdecydowanej większości dzieci towarzyszą swoim rodzicom podczas zakupów. Najczęściej, bo aż w jednej trzeciej przypadków, dzieci chodzą z rodzicami na zakupy kilka razy w tygodniu. Spośród kilku badanych kategorii produktów, dzieci najczęściej mają wpływ na wybór marek jogurtów i serków, napojów gazowanych, płatków śniadaniowych oraz odzieży i obuwia dla siebie.
Im starsze dziecko, tym jego udział w wyborze produktów wzrasta. Szczególnie widoczne jest to w zakresie zakupów sprzętu nowoczesnych technologii, jak telefony komórkowe, komputery i oprogramowanie czy gry komputerowe. Starsze dzieci (powyżej 15 lat) w znacznej mierze pełnią już rolę decydentów/ współdecydentów w tych zakupach.
Ostatnie badanie przeprowadzono pomiędzy 10 a 16 stycznia 2008 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1010 Polaków w wieku 15 i więcej lat. Statystyczny błąd oszacowań dla tej liczebności pozostaje nie większy niż (+/-) 3,1% na poziomie ufności 0,95.