Dominika Herburt-Heybowicz
Rozmowa z Dominiką Herburt-Heybowicz, Członkiem Zarządu Wirtualnej Polski S.A., o sukcesach odnoszonych przez portal.
25.07.2006 22:09
Robert Patoleta: - Dwa lata temu rozpoczął się proces upadłościowy Wirtualnej Polski. Jaka jest sytuacja obecna?
Dominika Herburt-Heybowicz: Proces upadłościowy to już przeszłość. We wrześniu zeszłego roku wszystkie długi zostały spłacone, a Telekomunikacja Polska odzyskała pełną kontrolę nad spółką. Dało nam to niezbędną stabilność, a zarazem możliwość szybkiego rozwoju. 2005 rok zakończyliśmy już z pozytywnym wynikiem na poziomie EBITDA, a pierwszy kwartał 2006 zamknęliśmy zyskiem netto w wysokości 1,3 mln PLN. Pierwszy raz w historii spółki mamy tak dobre wyniki finansowe, a co najważniejsze z miesiąca na miesiąc ulegają one dalszej poprawie.
- Jak wyglądają ostatnie dane na temat reklamy?
Cały rynek reklamy internetowej dynamicznie rośnie, my natomiast możemy pochwalić się tym, że wartość sprzedaży reklam w naszym portalu rośnie szybciej niż rynek. W raporcie przygotowanym przez CR Media, niezależny podmiot zajmujący się badaniami internetu, widoczny jest bardzo wysoki wzrost udziału WP w rynku reklamowym w roku 2005 – wzrost aż o 5% w stosunku do roku 2004. W analogicznym okresie udziały naszych konkurentów tj. Onetu i Interii spadły. Nie ulega więc wątpliwości, że nasza pozycja jest coraz silniejsza.
- Jaka jest przyczyna tak dużego skoku?
Na dobre wyniki wpływ miało wiele czynników. Wśród nich na pierwszym miejscu należy wymienić stworzenie w WP prężnego zespołu sprzedażowego, jak również wprowadzanie nowych, ciekawych produktów reklamowych. Istotna jest także duża elastyczność z naszej strony w dostosowywaniu oferty do potrzeb klientów, w szczególności wiodących klientów agencyjnych. W ten właśnie sposób zdobywamy rynek i zbliżamy do pozycji numer jeden.
- Jak duży jest wzrost reklam?
Szacunki dotyczące poziomu wydatków reklamowych zawsze budzą wiele kontrowersji. Na podsumowanie bieżącego roku trzeba jeszcze poczekać, ale wzrost wydatków na reklamę internetową będzie z całą pewnością dwucyfrowy. Trzeba też podkreślić, że rynek reklamy internetowej rozwija się bardzo szybko, a jego udział w całym rynku reklamowym z roku na rok rośnie coraz silniej.
- Którą z oryginalnych form reklamowych klienci preferują najbardziej?
Największe zainteresowanie klientów mają formy reklamowe zapewniające z jednej strony dobrą ekspozycję brandu i skuteczność przekazu, a z drugiej, poprzez tzw. klikalność, przełożenie na rzeczywiste przychody ze sprzedaży. Nasza oferta jest dostosowana do tych potrzeb, a takie formy reklamowe jak mailing czy brandmark oraz wprowadzone przez nas niedawno nowe formy, jak WPDot czy In-Stream VideoAd cieszą się bardzo dużą popularnością. Oferujemy również możliwość umieszczania reklamy tylko dla wybranych regionów Polski, np. wydarzenie mające miejsce w Gdańsku możemy zareklamować tylko użytkownikom z Wybrzeża. Internet ma szerokie możliwości dopasowywania przekazu do grupy osób, zarówno biorąc pod uwagę ich cechy demograficzne, jak i regiony geograficzne. Właśnie w tym tkwi jego największy potencjał.
- Ilu użytkowników Wirtualna Polska posiada w skali miesiąca?
Od początku roku można zaobserwować znaczący przyrost internautów ogółem. W kwietniu cały polski rynek internetowy liczył około 12,5 mln użytkowników, z czego 8,4 mln to użytkownicy WP. Daje nam to zasięg na poziomie 67% (dla porównania: Onet – 76%, Interia – 54%), a w konsekwencji bardzo silną pozycję numer dwa. Warto też podkreślić, że od grudnia 2005 Wirtualna Polska zmniejsza dystans w stosunku do Onetu, równocześnie coraz bardziej zwiększając przewagę nad Interią, zarówno pod względem ogólnej liczby odsłon, jak i odsłon na użytkownika.
- Skąd wziął się tak duży wzrost użytkowników portalu?
Przede wszystkim zostali zachęceni ciekawą, unikalną treścią. Ponadto, nieustannie wzbogacamy naszą ofertę, uruchamiając nowe serwisy czy też wprowadzając nowe funkcjonalności. Niemały wpływ na naszą popularność ma również wysoka rozpoznawalność, jaką cieszy się sama marka Wirtualna Polska.
- Ostatnio można zauważyć, że zacieśniacie współpracę z Polsatem. Prowadzicie wiele serwisów związanych z tą stacją telewizyjną.
Współpraca WP i Telewizji Polsat rozpoczęła się jesienią 2004 od uruchomienia witryny programu Tomasza Lisa „Co z tą Polską”. Następnie, w lutym 2005, powstał serwis wydarzenia.wp.pl jako uzupełnienie programu informacyjnego „Wydarzenia”. Niedawno została zapoczątkowana współpraca w ramach programów rozrywkowych. W portalu powstały dedykowane strony do takich programów jak „ShowTime”, „Chcę być piękna” czy też internetowy interaktywny serwis poświecony sopockiemu festiwalowi TopTrendy. Polsat jest dla nas naturalnym partnerem, ale współpracujemy również z innymi partnerami, jak chociażby TV Biznes. Do innych partnerów medialnych należy zaliczyć Radio Zet i Polskapresse, z którymi już od dawna mamy bardzo bliskie relacje.
- Ostatnio ruszył serwis Kobieta. Jakie inne serwisy zamierzacie uruchomić?
Uruchomienie nowego serwisu kobieta.wp.pl było niewątpliwym sukcesem – w ciągu miesiąca odwiedziło go ponad 700 tys. użytkowników, którzy wygenerowali blisko 15 milionów odsłon. Planów związanych z kolejnym nowymi serwisami nie mogę zdradzać. Mogę natomiast powiedzieć, że oprócz stałych serwisów portalowych regularnie pojawiają się serwisy związane np. z konkretnymi wydarzeniami. Przykładem jest serwis Mundial. Dzięki współpracy z TP będącej sponsorem polskiej reprezentacji, mogliśmy dać użytkownikom o wiele więcej niż inni – ekskluzywne wywiady wideo z naszymi piłkarzami, relacje na żywo, komentarze ekspertów, etc. I chociaż naszej drużynie nie powiodło się na mistrzostwach, serwis mundial.wp.pl cieszył się ogromną popularnością, a blog Marcina Żewłakowa w szczególności przypadł użytkownikom do gustu.
- Wprowadzacie płatne serwisy poświęcone muzyce i grom.
Tak, to prawda, chociaż serwisy te dzielą się na część darmową i część płatną. Płatny kontent to osobne źródło przychodów. Użytkownicy mają do swojej dyspozycji wiele różnych sposobów płatności, takich jak SMS, przelew, karta kredytowa czy też przekaz pocztowy. Wśród płatnych serwisów dużym powodzeniem cieszy się nasz serwis muzyczny, tj. sklep ze sprzedażą plików mp3 – numer jeden wśród serwisów sprzedających legalną muzykę w sieci. Innym przykładem popularnego serwisu są horoskopy. Podstawowe informacje można w nim uzyskać gratis, ale jeśli chce się mieć coś własnego i szczególnego albo porozmawiać z wróżką, wtedy trzeba już zapłacić.
- Czy zamierzacie wejść w multimedia?
Multimedia są oczywiście naturalnym kierunkiem rozwoju portali, ale oprócz multimediów są również inne obszary, które zamierzamy penetrować. Nie mogę zdradzać naszej strategii, ale mogę powiedzieć, że pracujemy nad kilkoma ciekawymi tematami. Staramy się tu wykorzystywać potencjał grupy Telekomunikacja Polska i France Telecom. Z naszą konkurencją będziemy więc walczyć na innych polach, choć multimedia nadal będą stanowić ważny element naszego dalszego rozwoju. Wiemy, gdzie mamy przewagę, jakie mamy możliwości i to właśnie będziemy wykorzystywać.
- Co może dać wam Telekomunikacja?
Jest kilka projektów, nad którymi wspólnie z TP pracujemy, ale ze względu na ich strategiczne znaczenie szczegółów nie mogę ujawniać.
- Wiadomo jednak, że zamierzacie zostać wirtualnym operatorem komórkowym.
Jako spółka internetowa jesteśmy gotowi na wprowadzanie wielu nowych produktów, również w obszarze usług telekomunikacyjnych. Nie mogę natomiast odpowiedzieć na pytanie kiedy i w jaki sposób będzie to realizowane, gdyż, jak na to już wskazywałam, są to tematy strategiczne.
- Co planujecie uruchomić w tym roku?
Tak jak już podkreślałam, w naszej strategii w wielu miejscach będziemy opierać się na wiedzy i doświadczeniach grupy TP/FT. Nie zapominamy jednak o rozwoju obszarów typowych dla portalu i tu prowadzimy bardzo intensywne prace nad serwisami społecznościowymi, a co za tym idzie nad tzw. user generated content. W tym widzę ogromny potencjał. Tworzenie społeczności wokół naszych serwisów tematycznych to kierunek naszego dalszego rozwoju.
- Które z waszych serwisów cieszą się największym wzięciem?
Największą popularnością cieszy się nasz sztandarowy produkt, czyli Poczta – jest ona obecnie największym systemem poczty elektronicznej w Polsce z ponad 3,8 milionami aktywnych użytkowników w skali miesiąca, którzy generują ponad 400 milionów odsłon miesięcznie. Wśród serwisów najbardziej uczęszczane są Wiadomości, Sport, Rozrywka, ale również popularne są serwisy społecznościowe, takie jak czat i blog. Warto zaznaczyć, że już dziś zajmujemy pierwsze miejsce w sekcji serwisów gry i gry on-line, liderem jest również łatwy w użyciu program telewizyjny, a najlepsze pod względem liczby odsłon są czat i horoskop. Ponadto, o czym już mówiłam, numerem jeden jest nasza Poczta.
- Zatem w jaki sposób zamierzacie dogonić Onet?
Zdobywając coraz więcej nowych, lojalnych użytkowników. Niezwykle istotnym elementem naszej strategii jest dalszy rozwój Poczty. Nieustannie pracujemy nad usprawnieniami w jej działaniu oraz wprowadzamy nowe funkcjonalności. Innym bardzo ważnym obszarem jest budowanie społeczności. Rozwijamy narzędzia, dzięki którym użytkownicy mogą nie tylko komunikować się, ale również współredagować treści w portalu. Narzędzia te dają między innymi możliwość zamieszczania własnych opinii, galerii plików multimedialnych, etc. Ponadto, zamierzamy wykorzystać synergię w Grupie Kapitałowej, aby zaoferować unikalne, atrakcyjne produkty.
- Jaki będzie układ sił w internecie za kilka lat?
Myślę, że w przypadku portali na rynku nie ma miejsca dla więcej niż dwóch, maksymalnie trzech dużych graczy. Mniejsze serwisy nie powinny mieć większego znaczenia. Nie zamierzamy też walczyć na rynku globalnym, w szczególności z takimi gigantami jak Google czy Yahoo, dlatego nasze siły koncentrujemy na podbojach rynku lokalnego. Wierzę, że za dwa, trzy lata, to my będziemy mieli koszulkę lidera.
Rozmawiał Robert Patoleta.