Trwa ładowanie...

Dlaczego przepłacamy kupując na aukcjach?

To nie pragnienie zwycięstwa ale obawa przed przegraną kieruje ludźmi, którzy przepłacają na aukcjach - twierdzą naukowcy. Do tej pory tendencję do oferowania zbyt wysokich sum podczas aukcji składano na karb emocjonalnej euforii, jaką niesie ze sobą wygrana. Jednak, gdy uczeni z New York University za pomocą skanera fMRI sprawdzili, co działo się w mózgach osób licytujących na eksperymentalnej aukcji, okazało się że jest wręcz odwrotnie.

Dlaczego przepłacamy kupując na aukcjach?Źródło: Jupiterimages
d2xc21e
d2xc21e

Najsilniejsze reakcje widać było w mózgu graczy nie podczas zwycięstwa, lecz w momencie przegranej. Te obserwacje potwierdziły się w kolejnym eksperymencie.

Uczestnicy podzieleni zostali na trzy grupy. Każda z nich brała udział w licytacji. Jednak w pierwszej licytujący mieli po prostu za zadanie wygrać aukcję. W drugiej za wygraną dostawali 15 (fikcyjnych!) dolarów. Natomiast w trzeciej, dostawali taką sumę już na początku gry, ale powiedziano im, że ją stracą w razie przegranej.

W dwóch ostatnich grupach zysk był więc taki sam - zwycięzca zyskiwał 15 dolarów. Jednak w uczestnikach aukcji te sytuacje budziły odmienne emocje. Gracze, którzy mieli już pieniądze w garści licytowali o wiele wyżej niż ci, którzy dopiero starali się je zdobyć.

Ludzie nienawidzą przegrywać, bardziej niż lubią zwyciężać - skomentował wyniki profesor Nigel Nicholson z London Business School.

d2xc21e
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2xc21e
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj