Dania gotowe podbijają polskie podniebienia
• Polacy coraz częściej kupują dania gotowe
• Wśród produktów markowych prowadzą Pudliszki, spośród marek własnych najchętniej wybieramy produkty sieci Biedronka
• Nabywcy produktów z kategorii dań gotowych to głównie mieszkańcy wsi i małych miast
26.06.2016 | aktual.: 26.06.2016 11:34
W okresie od maja 2015 do kwietnia 2016 roku, 33,7 proc. polskich gospodarstw przynajmniej raz kupiło produkt z kategorii dań gotowych. W ujęciu ilościowym to wzrost o 2 proc., a w ujęciu wartościowym o 5 proc.
Z badania przeprowadzonego przez GfK, wynika, że polskie gospodarstwa domowe kupowały produkty z kategorii dań gotowych przeciętnie 4 razy w roku, wydając na nie podczas pojedynczej wizyty w sklepie średnio 10,50 zł.
Spośród produktów markowych, które stanowią 62 proc. całego rynku dań gotowych, największe udziały w zakupach polskich gospodarstw domowych zanotowały produkty marki Pudliszki. Z kolei wśród marek własnych sieci liderem były produkty sieci Biedronka – Pyszny Obiadek.
Nabywcy produktów z kategorii dań gotowych to głównie mieszkańcy wsi i małych miast (do 50 tys. mieszkańców), głównie z regionu centralnego (woj. mazowieckie, woj. łódzkie), środkowo-zachodniego (woj. wielkopolskie, woj. kujawsko-pomorskie) oraz południowego (woj. opolskie, woj. śląskie). Większość stanowią 3- i 4-osobowe gospodarstwa domowe oraz gospodarstwa bez dzieci.
Analizowany rynek dań gotowych obejmuje gotowe do spożycia dania mięsne i warzywne (np. bigos, fasolka po bretońsku, pulpety z ziemniakami) oraz zupy, np. flaki, które przechowywane są w temperaturze pokojowej (nie mrożone, nie schłodzone). Dania mogą występować w takich opakowaniach, jak słoik, puszka, plastikowe opakowanie czy karton.