Czarnek: MEN pracuje nad programami wspomagającymi dzieci i młodzież po powrocie do nauki stacjonarnej
- Pracujemy nad czterema programami wspomagającymi dzieci i młodzież tuż po pandemii koronawirusa, tuż po powrocie do szkół - mówił na antenie Polskiego Radia w niedzielę minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek.
Minister edukacji Przemysław Czarnek stwierdził w niedzielę na antenie Polskiego Radia, że rząd chce "dokładnie zdiagnozować sytuację" powrotu dzieci do szkół.
- Jesteśmy w kontakcie z naukowcami z polskich uczelni, którzy opracowują dla nas program sfinansowany przez Ministerstwo Edukacji i Nauki, badania uczniów i ich zachowań zaraz po pandemii koronawirusa, po powrocie do szkół. Po to, żeby ta diagnoza kierowała uczniów od odpowiednich specjalistów. To współpraca pomiędzy uczelniami wyższymi a szkołami podstawowymi - powiedział szef MEN.
Resort zapowiada, że drugi obszar wsparcia będzie dotyczył zdrowia i kondycji fizycznej uczniów. - Jestem po spotkaniach z rektorem i specjalistami Akademii Wychowania Fizycznego, którzy mają swoją diagnozę. Krzywa otyłości wśród polskich dzieci i młodzieży dramatycznie rośnie - mówił Czarnek.
Jak podkreślał, przyczyniła się do tego m.in. pandemia koronawirusa, a co za tym idzie brak ruchu. - Za chwilę zaproponujemy dodatkowe zajęcia sportowe dla dzieci i młodzieży we wszystkich gminach - po to, by wyciągnąć najmłodszych sprzed komputerów - tłumaczył Przemysław Czarnek.
Czarnek: MEN opracowuje program badania wzroku dzieci
Minister edukacji i nauki podkreślił, że "trzecim filarem jest sektor okulistyczny". - Z panem prof. Robertem Rejdakiem, szefem Kliniki Okulistycznej Uniwersytetu Medycznego w Lublinie opracowujemy program pilotażowego badania wzroku dzieci. Zdaniem specjalistów z zakresu okulistyki mamy obecnie epidemię krótkowzroczności. Trzeba wyedukować inne sposoby zachowania, aby pozbyć się tego problemu - mówił Czarnek.
I zaznaczył, że zagrożeniem dla wzroku jest nie tylko zbyt częste i niewłaściwe korzystanie z urządzeń elektronicznych, ale i przebywanie w pomieszczeniach zamkniętych.
- Czwarty sektor to dodanie nowych zajęć z poszczególnych przedmiotów - już po powrocie do szkół. Nieobowiązkowych, ale dobrze rozpropagowanych i przygotowanych. Dzięki temu uczniowie będą mogli nadrabiać te ewidentne straty i zaległości, które w wyniku nauki zdanej wystąpiły - mówił Czarnek.
- Będą to zajęcia na tyle atrakcyjne, żeby zachęcić młodzież - dodał minister edukacji w radiowym wywiadzie.
Źródło: Polskie Radio.