Cyber Monday 2018: sprawdź, jak nie dać się oszukać
Cyber Monday 2018: wielkie wyprzedaże w sklepach internetowych. Sprawdź, na co należy uważać, żeby nie dać się oszukać.
26.11.2018 | aktual.: 26.11.2018 11:17
Cyber Monday 2018 – szał zakupów po Black Friday
Po głośnym Czarnym Piątku, nadszedł czas na Cyber Monday, czyli dzień, w którym sklepy internetowe organizują wielkie wyprzedaże. Cyber Poniedziałek po raz pierwszy pojawił się w 2005 roku w Stanach Zjednoczonych, wraz z intensywnym rozwojem internetu. Warto zwrócić uwagę na fakt, że termin ten zaproponowała narodowa federacja sprzedawców detalicznych, chcących odtworzyć w sieci sukces tradycyjnych sklepów. Według sondażu Deloitte, zakupy online planuje niemal trzy czwarte Amerykanów. W zeszłym roku tego dnia sprzedaż w sieci wyniosła 6,6 mld dolarów. Chociaż zarówno Cyber Monday jak i Black Friday wywodzą się z USA, coraz większą popularnością cieszą się w Europie. Polska nie stanowi wyjątku.
Cyber Monday 2018 – jak nie dać się oszukać?
Przy okazji Cyber Poniedziałku Urząd Ochrony Konkurencji Konsumenta apeluje o szczególną ostrożność. Przypomina przy tym prawa klientów przy zakupach przez internet. Należy podkreślić, że w przypadku zakupów online mamy prawo do reklamacji na takich samych zasadach, jak w przypadku sklepów stacjonarnych. Jeżeli dostaniemy wadliwy towar, mamy prawo zwrócić się do sprzedawcy w ciągu dwóch lat od jego wydania. Ponad to konkretny towar możemy zwrócić w ciągu 14 dni od momentu otrzymania, bez podania żadnej przyczyny. Żeby to zrobić należy wypełnić stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy, a następnie odesłać je sprzedawcy. Oczywiście, zwracany towar nie powinien mieć żadnych śladów użytkowania. Warto jednak wiedzieć, że nie wszystkie towary podlegają zwrotowi. Ograniczenia dotyczą np. towarów o krótkim terminie przydatności do użycia, produktów wyprodukowanych na specjalne zamówienie, nagrań dźwiękowych, usług w zakresie zakwaterowania i wypoczynku (np. noc w hotelu), biletów na koncerty oraz wydarzenia sportowe. Koszty zwrotu towaru ponosi konsument.
Zakupy online – czym warto się kierować kupując produkty przez internet?
Przed wejściem w zakładkę „zamawiam i płacę”, powinniśmy zapoznać się z innymi rubrykami znajdującymi się na stronie internetowej. Wśród nich znajdują się zakładki: kontakt, regulamin, prawa konsumenta, sposób płatności oraz opinie innych klientów. W rubryczce kontakt powinniśmy znaleźć nazwę firmy, adres jej siedziby, numer telefonu oraz adres poczty elektronicznej. Trzeba mieć również na względzie, że końcówka domeny „pl”, nie zawsze oznacza, iż mamy do czynienia z polskim sprzedawcą. Strona powinna również zawierać informacje o podstawowych prawa konsumenta (w tym prawie do reklamacji!). Przed zakupem towaru powinniśmy zapoznać się z opiniami innych klientów. W przypadku licznych sklepów internetowych, umieszczone są bezpośrednio pod danym produktem. Dodatkowych informacji o sprzedawcy możemy także poszukać na forach internetowych oraz w mediach społecznościowych.