Co to jest strategia reklamy? Jak powinna wyglądać?
Żadna marka nie osiągnie sukcesu w swojej branży, jeśli jej działania marketingowe będą przypadkowe. Właśnie dlatego tak ważna jest strategia reklamy, czyli wcześniejsze zaplanowanie kolejnych kroków. Co dokładnie trzeba zrobić i jakie w ogóle możliwości mają przed sobą sprzedawcy? Z przyjemnością to wyjaśnimy.
01.12.2023 14:30
Czym jest strategia reklamy? Definicja i omówienie
Mianem strategii reklamowej określa się działania prowadzące do zwiększenia sprzedaży poprzez wskazanie odbiorcy, opracowanie komunikacji marki, wybór kanałów prezentowania swojej oferty oraz wyznaczenie czasu trwania kampanii. Zaprezentowana przez nas kolejność nie jest przypadkowa. Pierwsze i najważniejsze zadanie to zdefiniowanie docelowej grupy klientów. Innymi słowy, tylko znalezienie odpowiedzi na pytanie, kogo mogą zainteresować dane produkty lub usługi pozwala podjąć kolejne kroki. Aby reklama była skuteczna i dała dobre efekty, powinna być przemyślana, a jej strategia przygotowana przez specjalistów.
Strategia przekazu reklamowego a zasada SMART
W przygotowaniu strategii reklamowej firmy najlepiej posiłkować się zasadą znaną jako SMART. Kolejne litery tego akronimu pochodzą od angielskich słów oznaczających kolejno specjalizację, mierzalność, ambitność i realność celu oraz wyznaczenie czasu na jego realizację. Pierwsze z tych pojęć należy rozumieć jako ukierunkowanie kampanii na jeden, konkretny produkt. Kolejny element reguły wskazuje na konieczność opracowania miary efektów, do której później będzie można się odnosić.
Dwa następne to przypomnienia, że poprzeczkę warto stawiać wysoko. Jednak co ważne, w każdej firmie na danym etapie rozwoju występują ograniczenia. Ostatnia część zasady SMART to rada, by zawsze wyznaczać czas sfinalizowania kampanii. W innym przypadku jej zakończenie będzie nieustannie odkładane na później, a przez to założone cele najpewniej nigdy nie zostaną osiągnięte. Bez ograniczenia czasowego weryfikacja efektów pracy będzie niemiarodajna.
Jakie cele ma strategia reklamy? Elementy planu
Podstawowym celem strategii reklamowych przedsiębiorstw jest zwiększenie wolumenu sprzedaży, a tym samym przychodów. Na tym jednak nie wyczerpują się możliwości, jakie daje przygotowanie planu. Równie dobrze może on posłużyć do wypromowania określonego wizerunku marki lub poprawy komunikacji z odbiorcami. Co więcej, nie trzeba każdego z tych celów realizować osobno, ale wszystkie naraz. Niezależnie od tego, co ma zostać osiągnięte, potrzebne będzie:
- określenie, kim są klienci i jakie mają oczekiwania wobec oferty sprzedawcy;
- podjęcie decyzji, gdzie i przy pomocy jakich narzędzi prowadzona będzie promocja;
- monitorowanie przyjętej strategii reklamy.
Zdefiniowanie grupy docelowej
Budowanie wszelkich strategii reklamowych należy zacząć od sprawdzenia, kto kupuje i kogo jeszcze potencjalnie mogą zainteresować produkty z oferty. Wbrew pozorom nie zawsze łatwo tego dociec. W tym celu warto wykorzystywać dostępne w internecie narzędzia usprawniające określenie wieku, płci, miejsca zamieszkania, osiąganych dochodów i innych cech osób, które kupują dane produkty albo usługi.
Zrozumienie kim są klienci oraz jakie mają oczekiwania stanowi doskonały punkt wyjścia do zadania kolejnego pytania – jak w ich oczach powinna wyglądać marka. Dla przykładu odbiorcy produktów premium (mogą być nimi choćby szwajcarskie zegarki) zwrócą uwagę nie tylko na jakość wykonania, ale i obsługę klienta. Z kolei dla konsumentów poszukujących artykułów codziennego użytku, takich jak jedzenie, liczyć się będą świeżość, czas dostawy i niska cena.
W trakcie planowania działań warto sprawdzić, jaki pomysł na siebie ma konkurencja. Już tyle wystarczy, żeby się zainspirować. Na tym etapie strategii reklamowej przyda się jednak nieco oryginalności. Nie powinno się jedynie kopiować innych sprzedawców, ale też pokazać klientowi, czym firma wyróżnia się na jej tle. Może to być właśnie wyjątkowo wysoki standard obsługi, wygodna i szybka dostawa, atrakcyjne promocje i zniżki dla stałych konsumentów itp.
Wybór narzędzi potrzebnych do realizacji planu
Narzędziami, które pozwolą na osiągnięcie celu, są różnego rodzaju media pozwalające dotrzeć ze swoim przekazem do odbiorców. W tej fazie planowania decyduje się o wysokości budżetu na kampanię. Ile więc kosztuje strategia marketingowa? W przypadku dużej firmy szeroko zakrojone działania, takie jak emisja spotów reklamowych w telewizji czy ogólnopolska akcja billboardowa, prowadzą do milionowych wydatków. Na szczęście skuteczną promocję można prowadzić znacznie taniej, w internecie.
Jedno z wartych wykorzystania narzędzi to reklamy graficzne i wideo publikowane w mediach społecznościowych. Bardzo duża liczba użytkowników szybko pozwala dotrzeć do tysięcy potencjalnych klientów w krótkim czasie. Zaletą tego kanału komunikacji jest także możliwość dostosowania zakresu działań promocyjnych do danych zasobów finansowych firmy. Te same walory ma reklamowanie się w wyszukiwarkach, ze szczególnym uwzględnieniem najpopularniejszej z nich, czyli Google.
Format wideo podbił media społecznościowe, stając się najważniejszym narzędziem promocji. Mimo to warto pamiętać także o słowie pisanym. Dobrym sposobem na pokazanie klientom swojej oferty są teksty sponsorowane. Z ich obecności w sieci sprzedawca jest w stanie odnieść potrójną korzyść.
Po pierwsze takie treści przybliżają internautom produkty, które mogą kupić. W wielu artykułach nie muszą być one wcale najważniejsze, a pozostają jedynie tłem do opisania działania jakiejś rzeczy bądź rozwiązania problemu. W ten sposób marka tworzy swój wizerunek jako pomocnej i kierowanej przez ekspertów z danej dziedziny. Dodatkowo takie treści przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie i lepszemu jej pozycjonowaniu w Google.
Kontrolowanie rezultatów działań
Po zdecydowaniu co i jak ma zostać osiągnięte, pozostaje już tylko sprawdzanie, czy pomysły te prowadzą do realizacji założeń. Co ważne, efekty trzeba kontrolować na bieżąco, by w razie potrzeby reagować na błędy. Gdy czas wyznaczony na kampanię dobiegnie końca, wszystkie twarde dane liczbowe i wnioski, należy zebrać i wykorzystać w przyszłości do stworzenia kolejnej, jeszcze skuteczniejszej strategii.
Przy podsumowywaniu działań promocyjnych nie wszystko uda się zmierzyć. Bez problemu można sprawdzić, czy reklamy pomogły zwiększyć sprzedaż i przychody. Jak jednak dowiedzieć się, czy klienci zmienili postrzeganie marki? Dobrym pomysłem jest stworzenie ankiety i opublikowanie jej na profilu firmy w mediach społecznościowych. Jeśli budżet przedsiębiorstwa na to pozwala, najlepiej skorzystać z pomocy agencji zajmującej się sondowaniem postaw konsumentów.
Przykłady dobrej strategii reklamy
O tym, co to jest strategia reklamowa i jak ją perfekcyjnie wykorzystać, wiedzą m.in. marketingowcy koncernu Apple. Przez lata istnienia marce udało się wykreować wizerunek producenta sprzętu zarazem dla każdego, jak i klientów premium. Prosty slogan it just work sygnalizuje konsumentom, że korzystanie z urządzeń Apple jest łatwe, a więc w domyśle przyjemne. Kalifornijskie przedsiębiorstwo konsekwentnie przedstawia też swoje rozwiązania technologiczne jako niesamowite, przełomowe, wręcz niedostępne nigdzie indziej.
Czasem nie trzeba wiele, by skutecznie się promować. Jednym z najlepszych przykładów strategii reklamowej można znaleźć na profilach firmy GoPro. Producent cenionych kamer perfekcyjnie wykorzystuje siłę filmów, udostępniając nagrania użytkowników. Dzięki nim osoby odwiedzające media społecznościowe firmy przekonują się o wysokiej jakości nagrań i trwałości tego wykorzystywanego do uwieczniania sportowych wyczynów sprzętu.
Reklama InPost – poznaj możliwości i włącz je w swoją strategię
Przytoczone rodzaje strategii reklamowych pokazują, że dobry pomysł może być genialny w swojej prostocie. Po jego znalezieniu trzeba jeszcze znaleźć nośniki dla swojego przekazu marketingowego. W tym celu proponujemy wykorzystać kanały komunikacji online i offline oferowane w InPost dla firm. Do obecnych i nowych klientów znacznie łatwiej dotrzeć m.in. dzięki banerom reklamowym publikowanym na stronie InPost. Witryna codziennie jest odwiedzana przez tysiące ludzi, co zapewnia doskonały zasięg takiej kampanii reklamowej.
Baza osób korzystających z usług to w przypadku samej aplikacji InPost Mobile już prawie 10 mln użytkowników. Zainteresowanym reklamodawcom daje to szansę dotarcia do nich także za pośrednictwem powiadomień wyświetlanych na ekranie smartfona. Ponadto istnieje możliwości skorzystania z zamieszczenia oferty reklamowej w newsletterze InPost. Dzięki temu poinformowanie o nowych produktach w ofercie i akcjach promocyjnych staje się nieporównywalnie łatwiejsze niż dotychczas.
Reklama w InPost nie ogranicza się jednak tylko do przestrzeni wirtualnej. Klientom biznesowym w kontekście reklamy udostępnione są też automaty Paczkomat®. W jaki sposób? Poprzez oklejenie ich częściowo lub całościowo, emisję reklamy na ekranach urządzeń oraz sampling, czyli zamieszczanie w skrytkach próbek produktów dla konsumentów.
O tym, jak wielkie możliwości daje taki sposób promowania firmy, świadczą liczby. W całej Polsce rozmieszczono już ponad 21 tys. maszyn Paczkomat. Co więcej, spośród wszystkich istniejących, aż 93% kupujących w sieci jako miejsce odbioru wybiera właśnie Paczkomat InPost. Nie czekaj więc i sprawdź ofertę reklamy dla firm od InPost na inpost.pl/reklama.