Centrum Delphi w Krakowie
W Krakowie otwarte zostało, wybudowane kosztem 20 mln USD, Centrum Techniczne Delphi Automotive System. Jest to 31 tego rodzaju ośrodek amerykańskiego koncernu na świecie, 10 w Europie, a pierwszy w krajach naszego regionu. Jego podstawowym zadaniem będzie prowadzenie prac projektowych, przygotowywanie prototypów i modeli elementów w dziedzinie samochodowego zawieszenia oraz ich testowanie laboratoryjne i użytkowe. Powstające tu amortyzatory i systemy kolumn modułowych będą następnie wytwarzane na potrzeby całego koncernu, który jest największym światowym producentem części dla motoryzacji. Centrum jest elektronicznie połączone z innymi ośrodkami Delphi za pomocą pomocy łączy cyfrowych, wideo i telefonicznych, co stwarza możliwość wspólnej pracy nad projektami globalnymi.
Wierzymy, że będzie to jeden z najlepszych i najbardziej dynamicznie rozwijających się naszych ośrodków na świecie - powiedział obecny na inauguracji Centrum szef rady nadzorczej i prezes zarządu całego koncernu Delphi Automotive Systems J.T. Battenberg III._ Nasza silna obecność w Europie Środkowo-Wschodniej to połączenie najnowocześniejszych technologii z badaniami inżynieryjnymi światowej klasy i ich rozwojem_ – dodał prezes DAS na Europę Jose Maria Alapont. Natomiast zdaniem szefa koncernu na Polskę Leszka Waliszewskiego powstanie Centrum pozwoli całemu światu motoryzyjnemu dostrzec inżynieryjno-techniczne umiejętności i możliwości Polaków.
Podczas otwarcia poinformowano, że krakowski ośrodek zajmie się również tworzeniem nowego oprogramowania dla potrzeb motoryzacji w dwóch najbardziej dynamicznie rozwijających się obecnie i najnowocześniejszych dziedzinach: systemach multimedialnych komunikacji ruchomej oraz elektronice i telematyce. Zaprezentowano prototypowe samochody z tego rodzaju systemami – nawigacji satelitarnej, łączenia się z internetem, rozpoznawania głosu, syntezatorami mowy, audiowideo i gier, a także z komputerowym asystentem, komunikującym się z kierowcą za pomocą dużego, wielobarwnego monitora i innymi urządzeniami ułatwiającymi kierowcy jazdę bez odrywania rąk od kierownicy. Zeszłoroczne zamówienia Delphi na tego rodzaju produkty przekroczyły 3 mld USD.
Obecnie w krakowskim Centrum, na którego czele stoi Edward Nowak, pracuje 70 osób, z czego 41 inżynierów szkoli się w ośrodkach Delphi za granicą. Już wkrótce liczba zatrudnionych zwiększy się do 300, a docelowo może nawet do 1500. Zapleczem kadrowym ośrodka są trzy pobliskie uczelnie: Akademia Górniczo- Hutnicza, Politechnika Krakowska i Politechnika Śląska w Gliwicach.
Oprócz CT w Krakowie do Delphi w Polsce należy 5 zakładów produkcyjnych. W ich rozwój koncern zainwestował do tej pory 150 mln USD i na najbliższe lata przewiduje dalsze nakłady. (rn)