Centralny Port Komunikacyjny z master planem. Prace dobiegają końca

Master plan to ważny element każdej inwestycji lotniskowej, więc musiał się pojawić również dla Centralnego Portu Komunikacyjnego. Prace nad nim ruszyły ponad rok temu i już dobiegają końca. Najważniejszą częścią był plan generalny, który już skierowano do konsultacji samorządowych. Master plan pozwala na bezproblemową i bezpieczną realizację inwestycji, co jest szczególnie ważne w przypadku budowy jednego z największych lotnisk w Europie. Co zawiera master plan dla CPK?

CPK
CPK
Źródło zdjęć: © CPK | CPK

Najważniejsze prace nad master planem Centralnego Portu Komunikacyjnego zostały niemal zakończone. Ich efektem jest plan generalny lotniska Port Solidarność, który przeszedł właśnie etap konsultacji z samorządami i jest kierowany do zatwierdzeń i akceptacji na szczeblach administracyjnych. Master plan to oczywiście szerszy dokument, w którego skład wchodzą m.in. analizy specjalistyczne i dokumentacja przedprojektowa dla projektantów i wykonawców CPK – te materiały są właśnie finalizowane, niemniej najważniejszy element układanki, czyli rozplanowanie lotniska, już został wykonany i ogłoszony jako wariant inwestorski w czerwcu tego roku. Zgodnie z obowiązującymi przepisami po zatwierdzeniu planu generalnego spółka będzie mogła wystąpić o tzw. promesę zezwolenia na założenie lotniska, która będzie jednym z elementów wniosku o decyzję lokalizacyjną.

Plany rozwoju CPK
Plany rozwoju CPK© materiały partnera | CPK

Co zawiera plan generalny lotniska?

Plan generalny lotniska to dokument niezbędny przy budowaniu nowych obiektów tego typu i wymagany w ustawie prawo lotnicze. To właśnie w planie generalnym znalazły się dokładne usytuowania terminali, stacji i linii kolejowych, dróg, a przede wszystkim dróg kołowania i pasów startowych. Dokument zawiera również wymaganą przez ustawę listę przeszkód lotniczych z ich wysokością na drogach naprowadzania, infrastrukturę nawigacyjną i inne obiekty. Od typowo lotniskowych (jak np. infrastruktura cargo), przez budynki obsługi naziemnej (jak wieża kontroli lotów, pomieszczenia służb utrzymania lotniska, służb bezpieczeństwa, hoteli, biur i pomieszczeń socjalnych dla załóg lotniczych itp.), aż po węzeł multimodalny, czy Airport City (w którym znajdą się m.in. powierzchnie handlowe hotele, parkingi czy biura).

Plan generalny sprecyzował również dość szczegółowo fazy rozwoju lotniska. W momencie uruchomienia w 2035 roku, nowe lotnisko będzie gotowe na ok. 330 tysięcy operacji lotniczych (startów i lądowań) rocznie i przyjęcie 40 milionów pasażerów, zaś w latach 2045 - 2060, rozbudowane do 3 pasów startowych i położone na niemal 4 tysięcy metrów kwadratowych, lotnisko będzie w stanie obsłużyć 65 mln pasażerów przy około 450 tysiącach operacji lotniczych rocznie. Te prognozowane dane plasują nowy port w czołówce europejskich lotnisk i pokazują jak dynamicznie będzie rozwijał się sektor lotnictwa cywilnego w Polsce również dzięki hubowemu charakterowi nowego lotniska.

Ostateczny kształt CPK
Ostateczny kształt CPK© materiały partnera | CPK

Optymistyczne prognozy dla sektora lotniczego

Co ważne, prognozowane dane to nie myślenie życzeniowe, a efekt szczegółowych analiz ruchu lotniczego ujętego w estymacjach IATA (Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych), które zostały wykonane w takiej samej perspektywie czasowej, czyli do końca 2060 r. Uwzględniają one m.in. wpływ pandemii COVID-19 oraz związane z nią skutki gospodarcze czy krach w pasażerskim ruchu lotniczym. Jak wskazują specjaliści z IATA, już rok 2022 pokaże zdecydowany trend wzrostowy, a najpóźniej w roku 2024, wskutek dynamicznego rozwoju rynku lotniczego w Polsce, liczba pasażerów przekroczy rekordowe 49 milinów z 2019 roku. Z prognoz jasno wynika, że uruchomienie nowego lotniska w ramach CPK pozytywnie wpłynie na rozwój ruchu lotniczego – zdecydowanie zwiększy się oferta rejsów, również tych przesiadkowych, z i do Polski. Znacząco zwiększy się również ruch na innych polskich lotniskach – krakowskie Balice przyjmą około 20 milionów pasażerów rocznie (od 2060 r.), a ponad 10 milionów będzie wylatywać lub lądować w Gdańsku, (od 2043 r.), Katowicach (od 2047 r.) i Wrocławiu (od 2056 r.).

Nie tylko lotnisko

Master plan zawiera również analizy kosztowe i specjalistyczne inwestycji, co jest szczególnie ważne w kontekście wydatkowania publicznych pieniędzy. Dokument zakłada także doradztwo planistyczne i techniczne wykonawcy w rozwoju tkanki miejskiej całego projektu, leżącej na styku interesu publicznego i biznesu, czyli Airport City - ważnych terenów inwestycyjnych w bezpośrednim sąsiedztwie lotniska. Zarówno master plan, jak i stanowiący jego jądro plan generalny, to dla lotniska kluczowe dokumenty, które nie tylko dowodzą zasadności inwestycji, ale też określają kierunek jej rozwoju na najbliższe kilkadziesiąt lat.

Wybrane dla Ciebie