"Bycie posłem oznacza wygodne życie"
Jedynie co trzeci Polak (32%) uważa, że bycie posłem to ciężka i wyczerpująca praca; prawie połowa (48%) jest przekonana, że działalność parlamentarzysty wiąże się z lekkim i wygodnym życiem - wynika z sondażu CBOS. 20% nie ma zdania na ten temat.
Nieco lepiej wypada ocena kompetencji osób, które zostają członkami parlamentu. Niemal taki sam odsetek stanowią respondenci przekonani, iż żeby zostać posłem należy posiadać specjalne umiejętności (45%), jak też ci, którzy twierdzą, że praca posła nie wymaga specjalnych umiejętności i praktycznie każdy mógłby ją wykonywać (46%). 9% nie miało zdania w tej sprawie.
Jak podkreśla CBOS, w ciągu ostatnich 14 lat opinie o działalności posłów i ich kompetencjach wyraźnie się pogorszyły.
Na początku lat 90. ponad połowa badanych (56%) była przekonana o znacznym wysiłku, jaki posłowie wkładają w swoją działalność, a niemal 3/4 (71%) nie wyobrażało sobie w Sejmie osób nie posiadających specjalnych umiejętności do tego, by sprawować mandat poselski.
Przekonanie, że działalność posła to ciężka i wyczerpująca praca, najczęściej wyrażają wyborcy PO (40%). Natomiast osoby, które nie wzięły udziału w ostatnich wyborach, a także ci, którzy poparli w nich PiS, częściej niż pozostali twierdzą, że praca w Sejmie wiąże się z lekkim i wygodnym życiem (odpowiednio: 53 i 56%).
O tym, że praca posła wymaga specjalnych umiejętności, przekonany jest głównie elektorat PSL (63%), natomiast opinię, że każdy może zostać posłem, stosunkowo najczęściej wyrażają wyborcy PiS i LiD (po 51%).
42% badanych uważa, że motywacjami skłaniającymi polityków do ubiegania się o mandat poselski jest przede wszystkim chęć wzbogacenia się oraz posiadania władzy (37%).
Dopiero na trzecim miejscu znalazła się chęć zrealizowania programu swojej partii (28%), a na czwartym miejscu - na równi z zamiłowaniem do wygodnego, łatwego i przyjemnego życia - potrzeba zrobienia czegoś dobrego dla innych (23%).
Stosunkowo rzadziej, zdaniem respondentów, dążenie do uzyskania miejsca w parlamencie podyktowane jest żądzą sławy i popularności (20% wskazań).
Badanie CBOS przeprowadzono w dniach 10-15 listopada br. na 863- osobowej grupie dorosłych mieszkańców Polski.