Być może już wkrótce umowa koncesyjna z GTC na odcinek A1 

Być może do końca czerwca podpisana zostanie
z Gdańsk Transport Company umowa koncesyjna na budowę i
eksploatację pierwszego odcinka autostrady A1 z Gdańska do Grudziądza -
poinformował Paweł Piłatkowski z ABiEA.

Trwają w tej chwili negocjacje. Pierwszy roboczy, racjonalny termin podpisania umowy, który ma szanse się ziścić to koniec czerwca. Pierwsza faza prac powinna objąć 90-kilometrowy odcinek od Gdańska do Grudziądza - powiedział Piłatkowski, kierujący w Agencji Budowy i Eksploatacji Autostrad Wydziałem Koncesji i Finansowania.

Koncesję na budowę i eksploatację odcinka A1 z Gdańska do Torunia (około 152 km) firma Gdańsk Transport Company SA (GTC) otrzymała w 1997 roku, a minister transportu i GTC nie podpisały jeszcze umowy koncesyjnej. Zamknięcie finansowe projektu powinno zostać osiągnięte w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy, z możliwością przesunięcia terminu o sześć miesięcy.

Koncesja została udzielona na 152 km, od Gdańska do Torunia, natomiast pierwsza transakcja dotyczy na dzień dzisiejszy 90 km, czyli od Gdańska do Grudziądza - powiedział Paweł Piłatkowski.

Dodał, że podpisanie i realizacja umowy koncesyjnej z GTC zależy przede wszystkim od sposobu finansowania projektu przy wykorzystaniu możliwości, które dopuszcza znowelizowana ustawa o autostradach płatnych.

Tego projektu nie uda realizować się bez wsparcia ze strony państwa. To z kolei jest uzależnione od powstania w jakiejś mierze Krajowego Funduszu Autostradowego (KFA). Nie ma sensu podpisywać umowy, jeżeli nie ma zarezerwowanych kwot na ten projekt - powiedział Paweł Piłatkowski.

Zgodnie z nowelizacją, rząd może wspierać prywatnych koncesjonariuszy budujących autostrady pieniędzmi publicznymi. Środki na ten cel mają być gromadzone w KFA, na rachunku w Banku Gospodarstwa Krajowego.

Łącznie budowa pierwszych 90 km A1 ma trwać pięć lat: cztery lata zajmie budowa (cztery sezony budowlane), a faza przygotowawcza rok (projekt i pozwolenia). Decyzja o realizacji drugiej fazy projektu będzie zależała m.in od dostępnych środków finansowych.

Według Piłatkowskiego, koszt budowy jednego kilometra autostrady wynosi średnio 5-6 mln USD (bez kosztów obsługi finansowej projektu). (ps)

Wybrane dla Ciebie

Zgoda ws. wyższych kar za podpalenia. Przeciw tylko Konfederacja
Zgoda ws. wyższych kar za podpalenia. Przeciw tylko Konfederacja
Masowe zatrucie alkoholem pod Petersburgiem. Zamieszana przedszkolanka
Masowe zatrucie alkoholem pod Petersburgiem. Zamieszana przedszkolanka
Polacy obawiają się o niepodległość. Wzrasta przy tym zaufanie do NATO
Polacy obawiają się o niepodległość. Wzrasta przy tym zaufanie do NATO
Zmiany w konstytucji Słowacji. Wzmacniają wartości konserwatywne
Zmiany w konstytucji Słowacji. Wzmacniają wartości konserwatywne
Wyniki Lotto 26.09.2025 – losowania Eurojackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Wyniki Lotto 26.09.2025 – losowania Eurojackpot, Multi Multi, Ekstra Pensja, Kaskada, Mini Lotto
Nagłe wezwanie amerykańskich generałów. Nowe informacje
Nagłe wezwanie amerykańskich generałów. Nowe informacje
Ostatnie Pokolenie zablokowało wyjazd z Sejmu. Protest na Wiejskiej
Ostatnie Pokolenie zablokowało wyjazd z Sejmu. Protest na Wiejskiej
Media w USA: Zielone światło dla Tomahawków w Ukrainie?
Media w USA: Zielone światło dla Tomahawków w Ukrainie?
Erdogan i Trump: wspólne stanowisko w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy
Erdogan i Trump: wspólne stanowisko w sprawie zawieszenia broni w Strefie Gazy
Trump na wojnie z mediami. Pozwał wielkie redakcje
Trump na wojnie z mediami. Pozwał wielkie redakcje
Podhale na nie. W wielu szkołach edukacji zdrowotnej wcale nie będzie
Podhale na nie. W wielu szkołach edukacji zdrowotnej wcale nie będzie
Ranking zaufania: prezydent Nawrocki z rekordowym wynikiem
Ranking zaufania: prezydent Nawrocki z rekordowym wynikiem