"Busiarze" zablokowali Wałbrzych
Kilkudziesięciu prywatnych przewoźników
blokowało we wtorek jedno z największych skrzyżowań Wałbrzycha.
Spowodowało to utrudnienia w ruchu aut i komunikacji miejskiej.
Blokada zakończyła się przed południem.
09.04.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
Tzw. "busiarze" uważają, że są dyskryminowani przez władze miasta, które nie pozwalają legalnie prowadzić im przewozów pasażerskich. Żądają zalegalizowania działalności na swoich warunkach i umożliwienia im wykonywania pracy. Tylko niektórzy z nich posiadają wymagane koncesje.
Przed południem do protestujących, którzy żądali rozmów w sprawie zmiany polityki miasta wobec prywatnych przewoźników, przyjechał prezydent Wałbrzycha, Stanisław Kuźniar. Delegacja kierowców udała się z nim na negocjacje do Ratusza.
W wyniku rozmów stron, w których uczestniczył też poseł Samoobrony, Franciszek Franczak, ustalono, że do lipca odbędzie się przetarg na świadczenie usług transportowych, który wyłoni około 45 prywatnych przewoźników na trasy miejskie i pozamiejskie - poinformował Marek Szeles rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Wałbrzychu. Dodał, że 16 kwietnia odbędzie się kolejne spotkanie przewoźników i władz Wałbrzycha.
Protest busiarzy rozpoczął się we wtorek o godzinie 5 rano. Prywatni przewoźnicy spacerowali po pasach na jednym z newralgicznych skrzyżowań w mieście. W blokadzie skrzyżowania brało udział ok. 60 mężczyzn.
Konflikt między prywatnymi przewoźnikami a władzami Wałbrzycha dotyczący prowadzenia przez nich przewozów pasażerskich trwa już kilka lat. Przewoźnicy, zdaniem władz, nielegalnie korzystają z przystanków Miejskiego Zakładu Komunikacji i wykonują swoją pracę nie mając koncesji na przewozy pasażerskie na terenie miasta. Straż Miejska oraz policja karzą opornych przewoźników mandatami i wnioskami do kolegium.
W tej sytuacji traci miejski przewoźnik. Miasto próbując rozwiązać sytuację już w 2001 r. zaproponowało utworzenie w mieście nowych linii lub ogłaszanie przetargów, w których przewoźnicy mogliby zdobyć koncesję na obsługiwanie już istniejących kierunków ruchu. Przewoźnicy nie zgadzali się wtedy na to, uważając, że na nowe linie nie ma już miejsca, a wygórowane warunki w przetargach eliminują ich z grona potencjalnych uczestników. (and)