Biura podróży będą zwracać koszty nieudanych wycieczek
W efekcie najnowszej uchwały Sądu Najwyższego biura podróży będą musiały zwracać klientom nie tylko koszty nieudanej wycieczki, ale zapłacić również zadośćuczynienie za tzw. straty niematerialne, informuje "Metro".
23.11.2010 | aktual.: 23.11.2010 10:45
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Chodzi o sytuacje, gdy zamiast w obiecanych przez biuro luksusach spędziliśmy wakacje w marnym motelu z nieświeżym jedzeniem, a do plaży był kilometr zamiast 100 metrów. I czujemy się oszukani. Jako prawną podstawę uchwały Sąd Najwyższy wskazał art. 11a ustawy z 1997 r. o usługach turystycznych.
Dotychczas orzecznictwo polskich sądów w podobnych sprawach nie było jednolite. Czy uchwała SN to zmieni? Dzięki niej będzie można w sądach walczyć z nieuczciwymi biurami podróży za nierzetelne wywiązywanie się z umowy. - Uchwała zmusi biura podróży do większej ostrożności w oferowaniu usług. I do troski o dochowanie obiecanego standardu, uważa wiceprezes Polskiej Izby Turystyki Stanisław Piśko.
W podobnych sprawach można się też posiłkować wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z 2002 r. Orzekł on, że pojęcie szkody obejmuje także szkodę niemajątkową. Tym samym ustawodawcy krajowi powinni zapewniać konsumentom możliwość dochodzenia roszczeń w przypadku szkód niemajątkowych powstałych na skutek wykonania umowy.