Bez offsetu w przetargu na samoloty VIP‑ów
Wiceprzewodniczący Krajowej Rady Lotnictwa Tomasz Hypki powiedział, że w przetargu na samoloty, którymi mają latać najważniejsze polskie osobistości, nie przewidziano offsetu.
29.05.2002 | aktual.: 22.06.2002 14:29
W rozmowie w Sygnałach Dnia w Programie Pierwszym Polskiego Radia Tomasz Hypki wyjaśnił, że ofsett rekompensuje gospodarce fakt, że dany towar, w tym wypadku samoloty, zakupiono za granicą. Można to osiągnąć przez złożenie przez zachodnią firmę zamówień w Polsce, przeniesienie części produkcji, udostępnienie polskim firmom nowoczesnych technologii lub pomoc we wprowadzeniu polskich produktów na zagraniczne rynki.
Krajowa Rada Lotnictwa zdecydowanie popiera offset jako warunek kupna samolotów. Hypki dodał, że w Sejmie złożono projekty niekorzystnych, jego zdaniem, zmian w ustawie regulującej sprawy offsetu. Pozwalają one niestety zagranicznym firmom na uchylanie się od zobowiązań wobec polskiego przemysłu.
Tomasz Hypki poinformował, że zakup samolotów i związanej z nimi infrastruktury będzie kosztował około 300 mln dolarów. Do przetargu stanie prawdopodobnie amerykański samolot Gulfstream IV P, francuski Falcon 900 EX i kanadyjski Challanger 604. Polska prawdopodobnie kupi 6 samolotów.
Szef Krajowej rady Lotnictwa podkreślił, że zakup nowych samolotów jest niezbędny, gdyż używane obecnie maszyny produkcji radzieckiej są zużyte i mają za mały zasięg.(miz)