Asteroida 2023 DW uderzy w Ziemię? Naukowcy wskazują datę

Jak wynika z danych NASA, w kierunku Ziemi mknie asteroida o średnicy około 50 metrów. Obiekt 2023 DW został odkryty pod koniec lutego przez naukowców z Europejskiej Agencji Kosmicznej. Według obliczeń istnieje ryzyko, że jego orbita przetnie się z ziemską w 2046 r.

2023 DW. Czy asteroida uderzy w Ziemię?2023 DW. Czy asteroida uderzy w Ziemię?Źródło: Eyes on asteroids, NASA
d4fekl7

Nowoodkryta asteroida została zakwalifikowana jako zagrożenie 1. stopnia w 11. stopniowej skali Torino, która służy NASA do określania możliwego prawdopodobieństwa katastrofy kosmicznej. Co ciekawe, jest to dotychczas najwyżej sklasyfikowane w metryce ciało niebieskie - wszystkim innym przypisano stopień zerowy, który wskazuje, że "prawdopodobieństwo kolizji jest zerowe lub jest tak niskie, że jest efektywnie zerowe".

2023 DW - co to za obiekt?

Obiekt kosmiczny 2023 DW został odkryty przez Georgesa Attarda i Alaina Maury'ego, pracujących dla programu wyszukiwania asteroid MAP. Jak informuje Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej, szacowana średnica asteroidy wynosi 49,97 m. Obiekt porusza się z prędkością około 25 km/s, okrążając Słońce w 271 dni.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Asteroida eksplodowała nad Europą. Spektakularne nagrania z Francji i Anglii

Według ekspertów, 2023 DW może zagrażać Ziemi. Zgodnie z obliczeniami ESA, szansa na zderzenie obiektu z planetą wynosi 1 do 625. NASA twierdzi natomiast, że ryzyko jest nieco większe - 1 do 560, jednak "szansa na kolizję jest skrajnie mało prawdopodobna i nie ma powodu do publicznej uwagi lub publicznego niepokoju". Jak informuje agencja kosmiczna, do potencjalnego zderzenia miałoby nastąpić 14 lutego 2046 roku, około godziny 21:36 UTC.

Asteroida 2023 DW - zderzenie. Czy obiekt uderzy w Ziemię?

NASA przypomina, że w przypadku nowoodkrytych obiektów, potrzeba kilku tygodni obserwacji i gromadzenia danych, aby móc przedstawić najbardziej prawdopodobne scenariusze dotyczące orbity, po której będą się one poruszać. Asteroida 2023 DW jest nieustannie monitorowana przez naukowców, dlatego prognozy dotyczące potencjalnego zagrożenia dla Ziemi mogą ulec korekcie.

Według Piero Sicoli, włoskiego astronoma z Obserwatorium Astronomicznego Sormano, NASA wkrótce może wykluczyć możliwość zderzenia asteroidy 2023 DW z Ziemią. Ekspert w ramach ćwiczenia obliczył jednak możliwe miejsce upadku obiektu - zgodnie ze sporządzoną przez niego mapą, asteroida hipotetycznie mogłaby spaść na teren, który znajduje się pomiędzy Morzem Arabskim a Oceanem Atlantyckim.

d4fekl7

Bądź na bieżąco z wydarzeniami w Polsce i na wojnie w Ukrainie, klikając TUTAJ.