PolskaAktywiści żądają wyjaśnienia niejasności projektu tramwaju dwusystemowego

Aktywiści żądają wyjaśnienia niejasności projektu tramwaju dwusystemowego

W planach na najbliższe lata, włodarze Wrocławia zaplanowali w mieście tramwaj dwusystemowy. Do realizacji tego projektu Unia Europejska miałaby dołożyć prawie 300 mln zł. Miejscy aktywiści pytają jednak prezydenta Wrocławia o szczegóły tego przedsięwzięcia.

W Stanowisku Negocjacyjnym Samorządu Województwa Dolnośląskiego projekt stworzenia tramwaju dwusystemowego stanowi istotny punkt planu rozwoju niskoemisyjnego transportu miejskiego. Zgodnie z założeniami dokumentu, uruchomienie pierwszej linii kolejowo-tramwajowych przewozów aglomeracyjnych zakłada budowę dwóch odcinków łączących torowiska kolejowe z infrastrukturą tramwajową, budowę kilku podwójnych przystanków oraz zakup 15 sztuk tramwajów dwusystemowych.

Koszt realizacji projektu ma wynieść ponad 400 mln zł. Z czego 285 mln dołożyć ma Unia Europejska, pozostałą część kwoty stanowić będą środki miasta.

Miejscy aktywiści z Towarzystwa Upiększania Miasta Wrocławia postanowili zapytać prezydenta miasta, Rafała Dutkiewicza, o szczegóły przedsięwzięcia zakładającego połączenie tramwaju z koleją. Wysłali do włodarza Wrocławia 13 pytań dotyczących projektu. Uważają bowiem, że wymaga on gruntownej analizy i konsultacji społecznych.

Kilka pytań dotyczy spraw związanych z omówieniem wprowadzenia projektu z Polskimi Kolejami Państwowymi. Aktywiści pytają, czy kursowanie takiego typu tramwaju jest zgodne z przepisami o ruchu kolejowym i czy w związku z tym pojawiło się jakieś stanowisko Kolei w tej sprawie. Podkreślono także problem przepustowości linii kolejowych w okolicach Wrocławia i możliwość zastąpienia części kursów kolejowych kursami tramwaju dwusystemowego. TUMW zapytało także o koszt pozwoleń dopuszczenia do ruchu kolejowego pojazdów tramwajowych.

O niejasności związane z finansowaniem aktywiści zapytali w odniesieniu także do innych kwestii, m.in. określenia kosztów zakupu jednego pojazdu na ok. 12 mln zł, co w praktyce oznacza, że będę one droższe od planowanych do zakupu bydgoskich tramwajów firmy PESA o prawie 4 mln zł. Ponadto zwrócono uwagę na problem finansowania kursów poza terenem Wrocławia. Aktywiści pytają, czy kosztami obciążone będą gminy, czy też za kursy zapłaci województwo.

Kolejne pytania dotyczą zagadnień technicznych - czy cięższe o ponad połowę od tramwajów Skoda 19T tramwaje dwusystemowe będą wymagały wymiany części torowisk na terenie Wrocławia, a jeśli tak, to czy środki na to przedsięwzięcie zostały zabezpieczone. Ponadto zapytano o konieczność szkoleń motorniczych-maszynistów oraz dostosowanie zajezdni miejskich do nowego typu pojazdów.

TUMW postawiło także pytania dotyczące częstotliwości kursowania tramwaju dwusystemowego oraz relacji, na których tego typu tramwaje miałyby kursować.

Obecnie aktywiści czekają na odpowiedź prezydenta miasta. Z treścią pytań można zapoznać się dokładniej na stronie internetowej Towarzystwa.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (10)