PolitykaAirbus: planowaliśmy miejsca pracy nie tylko w związku ze śmigłowcami

Airbus: planowaliśmy miejsca pracy nie tylko w związku ze śmigłowcami

• Airbus Group zamierzała stworzyć 6 tysięcy miejsc pracy związanych nie tylko produkcją i obsługą śmigłowców
• Firma poinformowała o tym w związku z niedawną wypowiedzią premier polskiego rządu
• W środę Beata Szydło zapewniła, że kończąc negocjacje z Airbus Helicopters w sprawie offsetu za 50 śmigłowców "polski rząd postąpił zgodnie z interesem polskiego państwa"

Airbus: planowaliśmy miejsca pracy nie tylko w związku ze śmigłowcami
Źródło zdjęć: © PAP/EPA | ROBERT GHEMENT

14.10.2016 | aktual.: 14.10.2016 18:11

Nawiązując do wypowiedzi, że ambicją Airbus Group było stworzenie w Polsce 6000 miejsc pracy, Beata Szydło w wywiadzie dla telewizji Trwam powiedziała, że "absolutnie taka propozycja nigdy nie była zgłaszana przez stronę francuską". - Z każdych tych negocjacji są protokoły, można to oczywiście sprawdzić - zapewniła premier.

"Nie odpowiada to stanowi faktycznemu"

W wydanym w związku z tą wypowiedzią oświadczeniu, przesłanym Polskiej Agencji Prasowej w piątek, grupa Airbus zapewniła, że zawsze "w sposób transparentny i otwarty wypowiadała się o swoich planach związanych z rozwojem obecności przemysłowej w Polsce w branży śmigłowcowej, lotniczej i kosmicznej".

"Ambicje naszej Grupy od początku wykraczały poza offset związany z programem śmigłowcowym" - czytamy w oświadczeniu.

"W ostatnich dniach w mediach pojawiły się komentarze sugerujące, że Airbus Group nie poinformował Rządu Rzeczpospolitej Polskiej o zamiarze utworzenia 6000 miejsc pracy w kraju w ramach długofalowej strategii rozwoju Grupy. Nie odpowiada to stanowi faktycznemu. 11 lutego 2016 roku nasz plan działań został oficjalnie zaprezentowany Panu Wiceministrowi Radosławowi Domagalskiemu i pozostałym członkom polskiego zespołu offsetowego. Dzień wcześniej, podczas spotkania z przedstawicielami zarządów Airbus Helicopters i Airbus Group, informacje na ten temat uzyskał bezpośrednio Pan Wicepremier Mateusz Morawiecki. Wszelkie dokumenty z tym związane zostały przekazane polskim władzom w stosownym czasie" - oświadczyła firma w piśmie przesłanym przez obsługującą ją agencję PR.

Na początku października Ministerstwo Rozwoju, które prowadziło negocjacje offsetowe, poinformowało o zakończeniu rozmów, uznając je za bezprzedmiotowe. Polski rząd uznał, że oferta Airbusa nie zabezpieczała interesów ekonomicznych i bezpieczeństwa Polski.

Wybór Caracala wzbudził zastrzeżenia

Przetarg na wielozadaniowe śmigłowce dla wojska trwał od wiosny 2012 roku. W kwietniu ubiegłego roku Ministerstwo Obrony Narodowej do końcowego etapu zakwalifikowało ofertę Airbus Helicopters z maszyną H225M. MON podało, że tylko ta oferta spełniła wymogi formalne. Oferty konkurencji odrzucono m.in. ze względu na zbyt odległy termin dostawy (śmigłowce AW149 oferowane przez WSK-PZL Świdnik będące własnością Leonardo Helicopters) i brak uzbrojenia (Black Hawk w wersji eksportowej, które oferowało PZL Mielec należące do firmy Sikorsky). 30 września 2015 roku rozpoczęły się negocjacje umowy offsetowej, której podpisanie było warunkiem zawarcia kontraktu.

Airbus Helicopters napisała we wtorek w liście otwartym do premier, że offset oferowany przy zakupie Caracali odpowiadał wartości dostawy z podatkiem, zakładał transfer technologii do państwowych spółek, a ambicją przedsiębiorstwa było stworzenie 6 tysięcy miejsc pracy.

Wiceminister rozwoju Radosław Domagalski-Łabędzki mówił tego samego dnia, że jego resort prowadził negocjacje z Airbus Helicopters prawidłowo, w dobrej wierze. Nie zerwał ich, ale zakończył zgodnie z zatwierdzonym przez obie strony harmonogramem i nie ma podstaw do roszczeń odszkodowawczych. Wieczorem w TVP Info Domagalski-Łabędzki mówił, że "pierwszy raz słyszał o możliwości powstania 6 tysięcy miejsc pracy".

Decyzji MON o wyborze Caracala sprzeciwiały się m.in. związki zawodowe działające w zakładach, których oferty zostały odrzucone. PZL Świdnik zaskarżył postępowanie.

Wybór Caracala wzbudził zastrzeżenia PiS. Partia zawiadomiła prokuraturę o możliwości popełnienia przestępstwa przy przetargu przez wymagania preferujące maszynę europejskiego koncernu. Zastrzeżenia wyrażał również prezydent Andrzej Duda.

Szef MON Antoni Macierewicz na początku urzędowania podjął decyzję o przeglądzie postępowań dotyczących zakupów, w tym na śmigłowce. Ostatnio w Mielcu Macierewicz zapowiedział, że Wojskom Specjalnym zostaną w najbliższych miesiącach dostarczone maszyny Black Hawk.

Źródło artykułu:PAP
śmigłowiecpolskaairbus helicopters
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (515)