78,2% nieletnich próbowało alkoholu
Aż 78,2% Polaków w wieku 12-17 lat miało kontakt z alkoholem - poinformowano w Warszawie na konferencji prasowej, podsumowującej siódmą edycję kampanii społecznej "Lato bez % 2006". Jej celem jest wyeliminowanie sprzedaży alkoholu nieletnim i ograniczenie jego spożycia przez młodych ludzi.
12.09.2006 | aktual.: 12.09.2006 15:06
Podczas wakacji przeprowadzono ponad 4 300 kontroli w punktach sprzedaży alkoholu na terenie całego kraju. Okazało się, że w ponad 500 sklepach sprzedawcy nie zwracają uwagi na wiek klientów, którym sprzedają alkohol.
W sklepach, mających koncesję na sprzedaż alkoholu, pojawiali się "agenci specjalni", czyli pełnoletnie, acz młodo wyglądające osoby, próbujące kupić alkohol. Jeśli sprzedawca poprosił o dowód tożsamości, wtedy agent ujawniał się i dziękował za współpracę. W przeciwnym przypadku agent wycofywał się z zakupu alkoholu.
Sprzedawcy, którzy za pierwszym razem chcieli sprzedać alkohol, byli kontrolowani powtórnie i - jeśli sytuacja się powtórzyła - sklep trafiał na listę, która zostanie przekazana władzom miast i policji.
Na słupach ogłoszeniowych, a także w sklepach, barach, pubach, ogródkach piwnych - za zgodą sprzedawców - organizatorzy akcji - firma Homo Homini - rozwiesili ponad 4 tys. plakatów z napisem "Rozbij schemat" oraz logo kampanii. Ilustracją ich jest rozbita butelka po alkoholu.
Ponadto, w sierpniu, na próbie ponad 11 tys. osób w wieku 12-17 lat, przeprowadzono badanie opinii publicznej "Polska młodzież o alkoholu".
Nieletnich pytano m.in. o to, co i w jakich okolicznościach pili. Okazało się, że najbardziej popularnym napojem w tej grupie wiekowej jest piwo (62,3%). Większość respondentów (45,4%) wskazała, że po raz pierwszy piła alkohol z kolegami "pod chmurką".
Od reakcji dorosłych, a nie tylko policji i straży miejskiej, również zależy to, czy młodemu człowiekowi sprzeda się alkohol - powiedział Robert Frączek z Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Kampanię, którą sfinansowały samorządy terytorialne, przeprowadzono na zlecenie urzędów miast i gmin - Siedlce, Lublin, Zamość, Mielno, Biłgoraj, Legionowo, Tychy, Piastów, oraz czterech warszawskich dzielnic.
Homo Homini jest warszawską firmą, zajmującą się marketingiem, badaniami opinii publicznej oraz komunikacją społeczną.