Polska46. MTK: czy książki nowego milenium przyciągną czytelnika?

46. MTK: czy książki nowego milenium przyciągną czytelnika?

(inf. własna)

18.05.2001 | aktual.: 22.06.2002 14:29

Obraz

Tematem wiodącym tegorocznych 46. Międzynarodowych Targów Książki są zagadnienia związane z kształtem książki w epoce nowych mediów. W ramach programu pod nazwą "Książki Nowego Milenium" w piątek odbył się panel pod tym samym tytułem.

Uczestnicy dyskusji - Grzegorz Boguta (Metapress), Leszek Lewoc (prezes firmy pwn.pl) i Jarosław Zeisner (prezes firmy empik.com) - reprezentowali nowe formy dystrybucji i rozumienia książki. Próbowali, podpierając się własnym doświadczeniem, odpowiedzieć na pytanie: jak nowe technologie (Internet, multimedia) wpłyną na książkę?

Według Boguty, książkę w dzisiejszych czasach należy rozróżnić na dwa rodzaje: "książkę do czytania" i "książkę do pracy". Ta druga przejdzie największą ewolucję. Wykorzystując możliwości współczesnych technologii (Internet, druk na żądanie), wydawca będzie mógł zaoferować klientowi zindywidualizowany produkt.

"Książka do czytania" pozostanie w swojej dotychczasowej formie dopóty, dopóki czytelnicy będą chcieli ją czytać. Jednak największym zmartwieniem wydawców, autorów i księgarzy nie jest forma książki, a to w jaki sposób dotrzeć z nią do masowego odbiorcy - do tych 46% w ogóle nie czytających książek.

Na tegorocznych Targach widać różnorakie formy przyciągania czytelnika: od rozdawania darmowych egzemplarzy książek za okazaniem biletu wstępu (Bertelsman Media), poprzez książki online (literatura.net.pl), pokaz średniowiecznej umiejętności ręcznego przepisywania manuskryptów (wystawa Skryptorium), czaty z autorami (Świat Książki i Wirtualna Polska), aż po pokaz produkcji papieru czerpanego (Bractwo Kawalerów Gutenberga).

Jednak najważniejsze jest minimum wysiłku, którego musi dokonać czytelnik i przyjść na Targi, do księgarni czy zajrzeć do Internetu. (aka)

międzynarodowetargiksiążki
Zobacz także
Komentarze (0)