2005: TVP 1 liderem, TVP 2 zyskała najwięcej - 5,1 mld zł z reklam

W 2005 roku oglądaliśmy telewizję dłużej o 5 minut niż rok wcześniej. Top 15 stacji 2005 roku.

Według danych AGB Nielsen Media Research statystyczny Polak spędził przed telewizorem 4 godziny i 1 minutę, natomiast w 2004 roku 3 godziny i 56 minut.Wydarzeniami 2005 roku były: śmierć Jana Pawła II oraz wybory parlamentarne i prezydenckie.

W związku ze śmiercią Jana Pawła II większość stacji telewizyjnych zaprzestała emisji reklam, ponadto dostosowała swoje ramówki do powagi sytuacji. Transmisję uroczystości pogrzebowych Jana Pawła II oglądało na Jedynce 12,1 mln widzów (udział stacji w tym czasie wyniósł 70% widowni), w TVP 2 – 3,8 mln, TVN – 3,1, Polsat – 2,4 mln widzów. W sumie w trakcie transmisji pogrzebowej – 8 kwietnia spośród wszystkich widzów siedzących przed telewizorami prawie 90% widowni telewizyjnej oglądało uroczystości pogrzebowe w telewizji.

Wśród najchętniej oglądanych programów na pierwszym miejscu w 2005 roku znalazł się, tradycyjnie od lat, serial „M jak miłość” emitowany 1 marca 2005 r. z widownią 12,6 mln widzów.

Pod względem udziałów widowni w rynku telewizyjnym na pierwszym miejscu znalazła się stacja TVP 1 – 24,6% (spadek o 0,3 punktu procentowego w porównaniu do 2004 roku), na drugim miejscu TVP 2 – 21,7% (wzrost o 1,2 punktu procentowego), na trzecim Polsat – 16,7% (wzrost o 0,5). Czwarte miejsce zajęła stacja TVN – 15% (wzrost o 0,3).

2005

2004

Channel

SHR %

Channel

SHR %

TVP1

24,61%

TVP1

24,89%

TVP2

21,74%

TVP2

20,52%

Polsat

16,74%

Polsat

16,22%

TVN

15,02%

TVN

14,71%

TVP3

4,93%

TVP3

5,07%

TV4

2,24%

TV4

2,76%

TVN7

1,59%

TVN7

2,03%

TVN24

1,22%

TVPolonia

1,36%

TVPolonia

0,95%

CN/TCM

0,95%

CN/TCM

0,82%

TVN24

0,89%

Eurosport

0,62%

Jetix/FoxKids

0,72%

Jetix/FoxKids

0,58%

Eurosport

0,64%

Discovery

0,46%

Tele5

0,48%

TN/TVPULS

0,41%

TN/TVPULS

0,47%

Polsat2_info

0,40%

Discovery

0,46%

W grupie 16-49, docelowej dla stacji komercyjnych, najwięcej zyskała telewizyjna "Dwójka" i Polsat.

Age(16 - 49)

Age(16 - 49)

2005

2004

Channel

SHR %

Channel

SHR %

TVP1

21,90%

TVP1

21,89%

TVP2

20,09%

Polsat

18,86%

Polsat

19,36%

TVP2

18,71%

TVN

16,61%

TVN

16,24%

TVPReg/TVP3

3,81%

TVPReg/TVP3

4,15%

TV4

2,65%

TV4

3,36%

TVN7

1,81%

TVN7

2,36%

TVN24

1,08%

TVPolonia

1,29%

TVPolonia

0,86%

TVN24

0,82%

CN/TCM

0,65%

CN/TCM

0,72%

Eurosport

0,62%

VIVA

0,66%

VIVA

0,54%

Eurosport

0,58%

Discovery

0,50%

Tele5

0,51%

Polsat2_info

0,44%

Discovery

0,50%

Jetix/FoxKids

0,41%

Jetix/FoxKids

0,45%

Age(16 - 49) AND City

Age(16 - 49) AND City

2005

2004

Channel

SHR %

Channel

SHR %

TVP1

19,52%

TVP1

19,50%

TVN

18,73%

TVN

17,57%

TVP2

17,72%

TVP2

16,43%

Polsat

16,64%

Polsat

15,97%

TVPReg/TVP3

3,64%

TVPReg/TVP3

4,02%

TV4

2,86%

TVN7

3,36%

TVN7

2,49%

TV4

3,34%

TVN24

1,52%

TVPolonia

1,64%

TVPolonia

1,15%

TVN24

1,17%

Eurosport

0,86%

CN/TCM

0,99%

CN/TCM

0,84%

VIVA

0,84%

VIVA

0,75%

Eurosport

0,84%

Discovery

0,68%

Tele5

0,74%

Polsat2_info

0,63%

Discovery

0,71%

Jetix/FoxKids

0,59%

Jetix/FoxKids

0,67%

Według danych AGB Nielsen Media Research w 2005 r. wpływy z reklam i plansz sponsorskich głównych stacji wyniosły 5,1 mld zł według cenników reklamowych, czyli o 0,7 mld zł mniej niż w 2004 roku. Prawdopodobnie jest to związane z urealnieniem cen cennikowych. Największe wpływy biorąc pod uwagę wszystkie stacje monitorowane, odnotował sektor „żywność” – 1,9 mld zł. Jest to jednak o 216 mln zł mniej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na drugim miejscu znalazły się „środki osobistej pielęgnacji ciała” – 859 mln zł (wzrost wydatków o 56 mln zł), na trzecim „telekomunikacja” – 679 mln zł (spadek wydatków o 21 mln zł). Warto również wspomnieć, że na same kampanie wyborcze wydano w tym roku 39 mln zł. Wśród największych reklamodawców na pierwszym miejscu znajduje się Unilever 282 mln, na drugim miejscu jest firma Procter & Gamble 281 mln, na trzecim miejscu Nestle - 191 mln zł.

Wśród stacji telewizyjnych w porównaniu z 2004 rokiem - sukces odnotowały telewizje komercyjne. Największe wpływy osiągnął Polsat 1,7 mld zł (w zeszłym roku pierwsze miejsce zajęła stacja TVP 1, która zarobiła 1,9 mld zł). Na drugim miejscu znalazł się TVN z wpływami 1,4 mld zł (w ubiegłym roku drugie miejsce zajął Polsat z wpływami 1,5 mld zł). Trzecie i czwarte miejsce zajęły stacje telewizji publicznej: TVP 1 z wpływami 1,2 mld zł, TVP 2 – 0,8 mld zł (w ubiegłym roku trzecie miejsce zajęła stacja TVN z wpływami 1,4 mld zł, natomiast czwarte TVP 2 – 1 mld zł).

Dane opracowała firma AGB Nielsen Media Research.

Poszukujesz nowego telewizora do 1500 zł? Oferty promocyjne dostępne na stronie kod rabatowy rtv euro agd pomogą Ci spełnić Twoje oczekiwania.

Treści redakcyjne są całkowicie niezależne. Rozwój serwisu zależy od naszych czytelników. Wspierasz nas kupując produkty naszych partnerów po kliknięciu w linki zamieszczone w tekście.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)