Trwa ładowanie...

20 lat od manifestu Dogma. Przegląd filmowy w Iluzjonie

Kamera z ręki, brak sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, dźwięk rejestrowany jednocześnie z obrazem, odrzucenie kina gatunkowego, akcja tu i teraz na taśmie 35 mm

20 lat od manifestu Dogma. Przegląd filmowy w Iluzjonie
d1uo93v
d1uo93v

Przed dwudziestoma laty duńscy filmowcy: Thomas Vinterberg, Kristian Levring i Søren Kragh-Jacobsen, z Larsem von Trierem na czele, dość spontanicznie (w jednym z kopenhaskich pubów) napisali głośny manifest współczesnej kinematografii – DOGMA 95. Z jakim skutkiem zastosowali jego wywrotowe założenia w swej twórczości filmowej?Jak bardzo kontestowali normy obyczajowo-kulturowe w swych kontrowersyjnych dziełach? Jak w rzeczywistości wyglądały filmy „dogmatyków”?

W dniach 19-23 marca w Iluzjonie będziemy mogli zobaczyć filmy sygnowane Certyfikatem DOGMA 95.**

Kamera z ręki, brak sztucznego oświetlenia, scenografii i rekwizytów, dźwięk rejestrowany jednocześnie z obrazem, odrzucenie kina gatunkowego, akcja tu i ter*az na taśmie 35 mm.* To główne założenia duńskiego nurtu. Według jego założycieli powstające od lat 60. XX wieku filmy charakteryzowały się płytką akcją, tworzyły tym samym iluzję patosu i miłości, co z kolei prowadziło do jałowych efektów finalnych. Postanowili więc walczyć z iluzorycznym charakterem filmu za pomocą wspomnianych 10. rygorystycznych reguł, nazwanych Ślubami Czystości. Warto wspomnieć, że 10 lat później sygnatariusze wyrzekli się Ślubów Czystości - odrzucili przyjęte wcześniej zasady. Przy okazji zrezygnowali z weryfikacji nowopowstających filmów, co w praktyce oznaczało totalną samowolę twórców pretendujących do miana „dogmatycznych”.

Zgodnie z zasadami manifestu DOGMA od 1995 roku powstało na świecie około 300. filmów sygnowanych Certyfikatem DOGMA 95. W Iluzjonie zobaczymy kilka najbardziej znamiennych dla nurtu tytułów, zrealizowanych przez twórców Manifestu m.in.: „Idiotów” (1998) Larsa von Triera, „Festen” (1998) Thomasa Vinterberga czy „Mifune” (1999) Sørena Kragh-Jacobsena.

d1uo93v

Więcej o DOGMIE 95 i jej recepcji w Danii i na świecie opowie nauczyciel Larsa von Triera - Peter Schepelern – wykładowca historii filmu na Uniwersytecie w Kopenhadze, specjalista w tym temacie. Multimedialny wykład pt.: DANISH DOGME AND AFTER odbędzie się wyłącznie w języku angielskim.

PLAN PRZEGLĄDU:

19.03 godz. 19.00 DANISH DOGME AND AFTER - o Dogmie i jej wpływie na duńską i międzynarodową kinematografię. Wykład Petera Schepelerna 60’
19.03 godz. 20.30 Mifune (Mifunes sidste sang) reż. Søren Kragh-Jacobsen, Dania/Szwecja 1999 98’
20.03 godz. 20.00 Idioci (Idioterne) reż. Lars von Trier, Hiszpania/Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Włochy 1998 117’
21.03 godz. 20.00 Przełamując fale (Breaking the Waves) reż. Lars von Trier, Dania/Szwecja/Francja/Holandia/Norwegia/Islandia/Hiszpania 1996 159’
22.03 godz. 20.00 Festen (Festen) reż. Thomas Vinterberg, Dania/Szwecja 1998 105’
23.03 godz. 20.00 Włoski dla początkujących(Italiensk for begyndere) reż. Lone Scherfig, Dania/Szwecja 2000 112’

Na wykład wstęp wolny. Odbiór bezpłatnych wejściówek w kasie kina Iluzjon. Brak możliwości wcześniejszej rezerwacji miejsc.

Bilety na seanse w cenie 15 zł – ulgowy, 17 zł – normalny.

d1uo93v
d1uo93v
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

WP Wiadomości na:

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1uo93v
Więcej tematów