1,1 mld zł z reklam TVP
W 2006 roku Biuro Reklamy Telewizji Polskiej zapewniło spółce najwyższy przychód z reklam i sponsoringu w całej historii stacji.
31.01.2007 07:10
Za dobre wyniki finansowe Telewizji Polskiej w ubiegły roku odpowiadają skoordynowane działania Biur: Reklamy, Marketingu i Promocji oraz Współpracy Międzynarodowej i Handlu - podano wczoraj na konferencji prasowej.
W 2006 roku Biuro Reklamy Telewizji Polskiej zapewniło spółce najwyższy przychód z reklam i sponsoringu w całej historii stacji. Przychody z reklam wg wstępnych danych wyniosły 1,1 mld zł., co przy wzroście rynku na poziomie 11 proc. oznacza wzrost w porównaniu do roku ubiegłego o 6 proc.
„Jeżeli chcielibyśmy, aby nasze przychody rosły tak, jak rośnie rynek, to musielibyśmy zwiększyć ilość reklam. Nie chcemy tego robić, ponieważ uważamy, że ilość reklam jest i tak duża, a w momencie, gdyby jeszcze wzrosła, Telewizja Polska straciłaby na jakości, tak więc w trosce o widza w ciągu najbliższych trzech lat nie przewidujemy wzrostu w rytm tego, jak dyktuje to rynek” - powiedziała portalowi Wirtualnemedia.pl Anna Milewska, członek zarządu TVP.
„Sukces finansowy zapewniła nam sprzedaży czasu reklamowego przy licznych w ubiegłym roku transmisjach, przede wszystkim tych sportowych, IO w Turynie, piłkarskich MŚ w Niemczech, ale także wyborów Miss Polonia oraz Miss World w Polsce” – mówi Zbigniew Badziak, Dyrektor Biura Reklamy TVP. Efektywność działań Biura Reklamy podnosi m.in. pozyskanie nagród do audycji. Ten element swoistego „pakietu lojalnościowego” TVP wobec telewidzów i telewidzów wobec TVP, uatrakcyjnia formułę audycji i stanowi płaszczyznę dla współpracy z klientami, których ograniczony budżet nie pozwoliłby na inne zaistnienie w telewizji publicznej. W 2006 roku Biuro Reklamy współpracowało z 70 fundatorami, pozyskując nagrody do ponad 32 audycji.
W roku ubiegłym wdrożono też nowatorskie formy ekspozycji reklam: kompresję obrazu, bumper, czy road blocking, czyli emisję dwóch reklam na dwóch dużych kanałach ogólnopolskich z dokładnością co do klatki. Po raz pierwszy w Polsce wyemitowano także spot reklamowy „na żywo” – było to losowanie głównej nagrody w konkursie prowadzonym przez reklamodawcę. W minionym roku rozpoczęto także sprzedaż reklam w kanałach tematycznych – TVP Kultura i TVP Sport. W obydwu przypadkach wymagało to opracowania i wdrożenia całkowicie nowej dla TVP formy sprzedaży – tzw. pakietów spotowych. Nowością było także zaoferowanie do sprzedaży reklam w telewizji internetowej iTVP - pierwsze reklamy pojawiły się tam z końcem roku.
„W ramach opracowanych planów promocyjnych w 2006 roku zrealizowano kampanie dla 14 marek TVP1, 9 marek TVP2 oraz dla marek korporacyjnych, w tym Liga Mistrzów, wizyta Papieża w Polsce, Mistrzostwa Świata w Niemczech, marki TVP Sport” - mówi Paweł Paluch, szef Biura Marketingu i Promocji TVP.
TVP reklamowała m.in. swój sztandarowy program informacyjny „Wiadomości”, seriale „Zagubieni 2” i „Oficerowie” oraz nowe formaty jak „Supertalent”.
„W 2006 roku objęliśmy korporacyjnym patronatem medialnym ponad 150 ważnych przedsięwzięć, akcji, inicjatyw. Poszczególne anteny i oddziały terenowe przyznały swój patronat łącznie około 2 tysiącom projektów” – dodaje Paluch.
„Współprodukowany przez TVP film „Jan Paweł II” wyświetlany od marca 2006 roku obejrzało ponad 1,9 mln widzów. Drugi film zakupiony przez TVP na podstawie licencji „Karol – Papież, który pozostał człowiekiem” od października do grudnia ubiegłego roku obejrzało 1,7 mln widzów” – powiedziała Maria Nadolna, która od stycznia br. pełni obowiązki dyrektora Biura Współpracy Międzynarodowej i Handlu TVP.
„M jak Miłość”, pierwszy format TVP sprzedany za granicę, osiągnął średnie udziały w widowni w Rosji, w grupie 4+ na poziomie 42 proc., w Moskwie 26 proc. Programy dziecięce wyprodukowane przez TVP - „Magiczne drzewo” oraz „Baśnie i bajki polskie” - zostały sprzedane do Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Finlandii, a także na tak egzotyczne rynki jak Japonia, Korea, Iran.
Oprócz tego, że TVP sprzedaje, również kupuje. Spora część wydatków idzie na zakup wszelkiego rodzaju licencji, szczególnie tych sportowych, ale to właśnie one były najchętniej oglądanymi programami telewizyjnymi w 2006 roku.
W zeszył roku BWMiH nabyło prawa do MŚ w piłce nożnej 2006 z udziałem reprezentacji Polski, mecze eliminacyjne do ME w piłce nożnej 2008 z udziałem reprezentacji Polski, Ligi Mistrzów w sezonach 2006/07, 2007/08, 2008/09, Pucharu UEFA i Superpucharu w latach 2006-2009, rozgrywek Copa Libertadores w latach 2007-2008, ME w siatkówce kobiet i mężczyzn 2007, Tour de Pologne w latach 2006-2009, MŚ w piłce nożnej 2010, Pucharu Świata w skokach narciarskich z udziałem Adama Małysza w sezonach 2006/07 i 2007/08, MŚ w narciarstwie alpejskim i narciarstwie klasycznym w latach 2007-2009.
Część z nich pokaże także TVP Sport.
Maria Nadolna mówi, że nowe dziecko Telewizji Polskiej dostępne na razie na platformie cyfrowej „n” oraz dystrybuowane przez sieć ponad 30 operatorów kablowych, w chwili obecnej ma aktywnych ponad 160 tys. gniazd.
„Negocjowane są warunki emisji z pozostałymi operatorami telewizji cyfrowych” – dodaje Nadolna.
Pomimo dobrych wyników finansowych TVP planuje redukcje zatrudniania. Anna Milewska komentuje doniesienia, jakoby pracę w stacji miało w najbliższym czasie stracić około tysiąca osób.
„Limit na 2007 rok jest mniejszy o około 900 etatów. Podkreślam etatów. Telewizja Polska nie zamierza zwalniać tylu pracowników. Na tę sumę składają się także ci, którzy w najbliższym czasie przejdą na emeryturę, tak więc ta liczba będzie dużo mniejsza od tej, jaka pojawiła się niedawno w prasie” – mówi Milewska.
Restrukturyzacja ma dotyczyć głównie administracji i jednostek usługowych.