Zbigniew Ziobro chce "dyscyplinarki". Chodzi o sędziego, który zwolnił nastoletnią zabójczynię
Sprawa dotyczy zwolnienia ze schroniska dla nieletnich Weroniki G., która zabiła babcię swojej koleżanki. Teraz minister sprawiedliwości chce postępowania dyscyplinarnego wobec sędziego.
18.04.2017 16:59
Chodzi o decyzję Sądu Rejonowego w Tarnowskich Górach, który zarządził zwolnienie Weroniki G. ze schroniska. Dziewczyna miała dopuścić się zabójstwa babci swej znajomej w Piekarach Śląskich.
Działała wspólnie z 25-letnim kolegą. Weronika miała krępować kobiecie ręce i nogi. Potem kilkakrotnie uderzyć w głowę obuchem siekiery. Z domu ofiary zabrali biżuterię i pieniądze.
Ziobro: wniosek jest dostatecznie uzasadniony
Minister wystąpił o podjęcie czynności dyscyplinarnych wobec sędziego Adama Skowrona. Według Ziobry, "dostatecznie uzasadnione" jest podejrzenie popełnienia przez niego przewinienia służbowego.
Według niego, polegało to na "oczywistej i rażącej" obrazie prawa, poprzez zaniechanie.
Weronika G. z "bardzo wysokim stopniem demoralizacji i tendencją do pogłębiania się"
Zgodnie z prawem, w "szczególnie uzasadnionych przypadkach", na wniosek sądu prowadzącego sprawę, dany sąd okręgowy może przedłużyć okres pobytu nieletniego w schronisku na czas oznaczony. Zdaniem ministra, SR z sędzią Skowronem w składzie nie zbadał i nie ocenił przesłanek zasadności takiego wniosku.
Napisał, że sąd miał opinię specjalistów nt. stopnia demoralizacji G. i kompleksowej oceny jej osobowości. Zespół opiniujący zaproponował umieszczenie jej w zakładzie poprawczym - podkreślił Ziobro. Inny zespół diagnostyczny stwierdził u niej "bardzo wysoki stopień demoralizacji z tendencją do pogłębiania się" - zaznaczył.
Co mówi prawo?
Prawo stanowi, że nieletniego można umieścić w schronisku dla nieletnich, jeżeli okoliczności przemawiają za umieszczeniem go w zakładzie poprawczym, a zachodzi uzasadniona obawa jego ukrycia się lub zatarcia śladów czynu karalnego.
Młodzieżowe ośrodki wychowawcze przeznaczone są zaś dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy, wychowania i resocjalizacji jako resocjalizacyjno-wychowawcze.