Znamy nowy termin oddania tunelu pod Martwą Wisłą
Znamy nowy termin oddania tunelu pod Martwą Wisłą. Pierwsze samochody mają tamtędy pojechać w marcu 2016 roku. Wart 1,45 mld zł inwestycja jest pierwszą tego typu budową w Polsce.
Historia budowy tunelu sięga 2011 roku. Wówczas podpisano umowę na drążenie przejazdu. Wszystkie prace inżynieryjne miały zakończyć się pod koniec 2014 roku. Jednak prace cały czas trwają a ich końca nie widać. Wraz z budową rosły też koszty. Miasto planowało wydać na ten cel 510 mln zł, a najtańszy z oferentów wycenił swoją pracę na 885 mln. Koszty wzrosły wraz z decyzją o wierceniu przejazdu pod dnem Wisły. Całkowity koszt inwestycji wyniósł 1,45 mld złotych.
- Chcemy, by prace budowlane zakończyły się do listopada. Wtedy ruszą odbiory i, jak przewidują władze spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne, otwarcie tunelu powinno nastąpić w marcu 2016 r. - mówi Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.
Tunel pod Martwą Wisłą jest jedyną tego typu inwestycją w Polsce. Budowa składa się z dwóch tuneli o łącznej długości 1,4 km. W najniższym miejscu będzie znajdować się 35 metrów poniżej lustra wody. Pomiędzy tunelami będzie siedem przejść ewakuacyjnych. Końce tunelu znajdować się będą na wysokości nabrzeży „Dworzec Drzewny” oraz „Dworzec Wiślany”.
Nowa droga będzie znacznym ułatwieniem dla kierowców, ale wprowadzi również duże zmiany w organizacji komunikacji zbiorowej. Wiadomo bowiem, że ze względów bezpieczeństwa tunelem nie będą mogli poruszać się piesi. Wraz z otwarciem obiekty zawieszeniu ulegnie kursowanie promu. Tym samym droga pieszych wydłuży się o ok. 18 km. Najprawdopodobniej zostaną uruchomione nowe linie autobusowe.