PolskaZmiany w przychodniach. Teleporada czy wizyta? Nowe zasady

Zmiany w przychodniach. Teleporada czy wizyta? Nowe zasady

Lekarz pierwszego kontaktu nie może już, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady. Nowe zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej obowiązują od wtorku, 16 marca.

Zmiany w przychodniach. Teleporada czy wizyta? Nowe zasady
Zmiany w przychodniach. Teleporada czy wizyta? Nowe zasady
Źródło zdjęć: © East News | Karolina Misztal, REPORTER
Arkadiusz Jastrzębski

W myśl nowych regulacji, lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę, ale również wtedy, gdy cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy lub ma podejrzenie choroby nowotworowej.

W formie teleporady nie może też odbyć się pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru oraz wizyta rodzica z dzieckiem, które nie ma jeszcze sześciu lat.

Narodowy Fundusz Zdrowia informuje, że sytuację, gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce można zgłaszać, dzwoniąc na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590.

Zobacz też: Koronawirus odwołuje Wielkanoc. Dobitne słowa profesora Krzysztofa Simona

NFZ przypomina, że każda placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informowania pacjentów o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta.

Zmiany w przychodniach. Dla kogo teleporada?

Pacjent może skorzystać z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2, a także gdy potrzebuje recepty na leki czy zlecenia na wyroby medyczne niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.

Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia i e-zwolnienie. Można z niej skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

Zmiany w przychodniach. Kiedy teleporada?

Jak wyjaśnia NFZ, teleporada jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki (za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście). Druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Narodowy Fundusz Zdrowia radzi, aby w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej, a listy takich placówek dostępne są na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich Funduszu.

Zmiany w przychodniach. Na test bez skierowania z przychodni

Przypomnijmy, że od poniedziałku (15 marca) na test na obecność koronawirusa można udać się bez konieczności skierowania od lekarza w przychodni. - Można to zrobić samodzielnie za pomocą formularza dostępnego na stronie gov.pl/dom - poinformował podczas poniedziałkowej konferencji minister zdrowia Adam Niedzielski.

Wyjaśnił, że formularz zawiera podstawowe pytania, dotyczące m.in. objawów i ewentualnego kontaktu z osobą zarażoną. - Pod wskazany numer w formularzu będzie oddzwaniał konsultant z infolinii i potwierdzając tożsamość będzie wystawiał zlecenie na wykonanie badania - powiedział minister.

Źródło artykułu:WP Wiadomości
przychodniateleporadawizyta
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (216)